kapitel i. lös och fast egendom kvenser skillnaderna mellan dem kunde få för den blivande hustruns förvaltnings- och dispositionsrätt inom äktenskapet (se nedan). En intressant initial fråga för föreliggande undersökning är hur praxis såg ut i köpmanna- och hantverkshemmen i Stockholm. Var mönstret likadant i staden som på landsbygden trots att arvssystemet i staden såg annorlunda ut? Dessa frågor besvaras främst i kapitel två och tre. Dübeck visar också att barnens rätt till delägande i familjeegendomen avskaffades i princip i Danmark 1547 till förmån för det äkta paret.25 Finns det antydningar till att något liknande höll på att ske i Stockholm och på vilket sätt kunde det i förlängningen tänkas påverka en dotters rätt till arv i fast egendomen? I Douai kunde Howell iaktta att bröstarvingarna under 1400-talet kom att premieras framför föräldrarna.26 Både äldre (från 1970-talet) och yngre forskning har lyft fram att kvinnor inte fick fulla befogenheter över sin egendom förrän de blivit änkor. En del har gått så långt som att säga att inte bara maken bör vara död utan att också samtliga manliga släktingar bör vara det, för att änkan skulle få kontroll över den fasta egendomen. Andra har tvärtom funnit att vissa av dem ändå inte klarade sig i det offentliga utan en man som stöttade dem.27 Eftersom son och dotter ärvde lika i staden fanns det förutsättningar för att bruden och brudgummen förde in lika mycket egendom till äktenskapet, det vill säga att det i staden Stockholm fanns förutsättningar för ett jämlikt ägande inom äktenskapet, som skulle göra det möjligt för hustrun att vara mannens kompanjon, på samma villkor som om kompanjonen var mannens bror. Med andra ord att kvinnan, 25 DübeckKvinder, familie og formue 2003 s. 86 26 Howell i Past and Present 1996 s. 25. 27 Bennett 2006 s. 70 där hon elegant beskriver skillnaden mellan liberala och socialistiska feminister i fråga om underordning. De liberala anser att den underordning som finns i moderna samhällen beror på tradition från det förflutna. Liberala feminister tenderar att uppfatta det som att det blivit bättre för kvinnor sedan renässansen. För socialisterna hängde underordning ihop med äganderätten och privat egendom. De uppfattade brott i ekonomiska strukturer som negativt konnoterade förändringar för kvinnor. 26 Änkans rättigheter och möjligheter– och hustruns?
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=