RB 75

kapitel v. konventsbröder och bostadsbristen I dokumenten uttrycks detta köp på två sätt: som en gåva eller som en försäljning.702 När den formuleras som en gåva brukar man i slutet av medeltiden ofta finna de gentjänster donatorn önskade sig. I de fall köpet uttrycktes som en försäljning mottogs ingen betalning utan säljaren beskrev villkoren för överlåtelsen. Det sistnämnda gjorde den rike köpmannen Folmar von Lunden när han å sin styvson dominikanen Henrik Gesmars vägnar sålde arvsegendom härstammande från Henriks mor och far. Egendomen bestod av ett stenhus med bodar och källare och andra tillagor. Egendomen såldes till dominikanerna, som via dess prior Hans, genomförde affären. Priorn betalade inget för egendomen utan konventet skulle ta hand om broder Henrik på ålderdomen. Priorn försäkrade att de skulle ge honom mat, skor och kläder. Utöver det skulle Folmar själv ha rätten att bo och utnyttja egendomens visthus och vind fram till sin egen död, innan hela egendomen tillföll konventet.703 Trots att hela egendomen sedan tillföll konventet underställdes även en sådan typ av donation bestämmelsen att den så småningom skulle uppbjudas för borgare i staden att köpa.704 En gård som köpmannen Jacob Utter hade ägt och donerat till franciskanerna för upprätthållandet av Jungfru Maria prebenda i Riddarholmskyrkan, unnade franciskanerna hans änka att bo på tills hon dog. Enligt ordens brev, som de önskade få infört i tänkeboken, skulle efter hennes död inkomsterna från uthyrningen av den del av gården hon bebott återgå till bröderna att inkassera.705 Jungfru Marias altare var placerat till höger om högaltaret i Riddarholmskyrkan, alltså i den del av kyrkan som var avsedd för bröderna. En gillesmedlem kunde också på ålderns höst donera sin egendom till sitt gille, en egendomvars inkomster gynnade ett specifikt altare och som 702 Jfr likheter och skillnader med Gent, enligt Howell Commerce before Capitalism2010 s. 77– 8; jfr även med Basel, som enligt Signori i Negotiating the Gift 2003 s. 285–318 gjorde det möjligt för den obesläktade mottagaren av en underhållsgåva att också kunna “ärva” donatorns efternamn. 703 Stb 26/6 1486. Uppenbart att konventsbröder hade arvsrätten kvar, trots att de inträtt i orden. 704 Almquist I Historisk tidskrift 1939 s. 260. 705 Stb 21/6 1490 s. 448–449. 238

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=