RB 75

kapitel v. konventsbröder och bostadsbristen Både kvinnor och män var med i gillen och det vanliga var att gillen i Stockholm bestod av både hantverkare och köpmän.642 När en medlem avlidit skulle medlemmarna bidra med vaxljus och penninggåvor för att understödja prästens själavårdande insatser, särskilt vid likvakan. Gillets företrädare kallades ålderman och det var han som förde gillets räkenskapsbok, i vilken bland annat medlemmarnas bidrag antecknades liksom ränteintäkter från hyresgäster och donationer.643 I de fall gillesmedlemmar donerade fast egendom till gillena hände det att donationen skrevs inte bara i gillets räkenskapsbok utan även i stadens tänkebok eller jordebok. Att donera fast egendom till ett gille betydde i dessa fall att donatorn gav egendom vars avkastning skulle bidra till underhållet av gillesprästen eller till det altare som gillet hade instiftat, trots att det i tänkebokstexten oftast saknas uppgift såväl om prästen som vid vilket altare mässor och böner skulle läsas och sjungas. Att anta att de faktiskt donerade till ett altare och dess präst (och inte till gillet i största allmänhet) grundas på att det trots allt finns ett antal donationsbrev bevarade eller återgivna i sin helhet. Tack vare äldre forskning finns därför relativt god kännedom om vilka altaren i Storkyrkan som instiftats av gillen.644 I tänkeboksnotiser uppges flera namn på prebendater i staden Stockholm, men de presenteras inte som dominikaner eller som franciskaner. Endast deras titel ’herr’ avslöjar att de är prästutbildade, inte mer. Ibland knyts ett namn på en prästutbildad till ett altare i Storkyrkan, men om denne är en världslig sockenpräst eller en franciskan eller dominikan framkommer sällan. Emellertid är det troligt att Stockholms konventsbröder upprätthöll flera av altarstiftelserna i Storkyrkan, även om bevisen för dem i de flesta fall är svåra att säkerställa. Antagandet att även 642 För en diskussion om begreppet ”gille” se Bisgaard och Söndergaard i Gilder, lav og broderskaber Odense 2002 s. 9–12; jfr Ojala i Law and Marriage 2012 s. 192–193. 643 Helga lekamens gille i Stockholm har Nordens mest utförliga räkenskaper bevarade, utgivna genom Collijn, Isak (red.), Handlingar rörande Helga Lekamens gille i Stockholm, Stockholm, 1921-1930, 8 volymer; Bisgaard har gett ut en textutgåva avRegenskabsbog for Malmö bagarlav St. Antonii gilde 1496(93)– 1552 Tryckt i Gilder, lav og broderskaber Odense 2002 s. 290–311. 644 Schück 1940 s. 136 med plan över Storkyrkans kapell och altare. De Brun i S:t Eriks Årsbok1917; De Brun Storkyrkans egendomar i Sveriges kyrkor 1924. 223

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=