konstitutionellt kritiskt dömande, volym i 60 Juristen och rättssociologen Boaventura de Sousa Santos har i en artikel år 1987 lanserat metaforen rättens kartor.136 Han har där argumenterat för att rättens förhållande till den sociala verkligheten har en betydande likhet med förhållandet mellan kartorna och den rumsliga verkligheten. Med detta som utgångspunkt har han identifierat två rättskulturella stilar, den homeriska och den bibliska rättstilen (”the Homeric style of law” och ”the biblical style of law”),137 till vilka han har hämtat inspiration från litteraturhistorikern Erich Auerbach.138 Med hjälp av dessa analyserar Sousa Santos dels hur verkligheten kommer till uttryck i rätten, dels hur domaren förhåller sig tillrätten. Auerbachs två stilar, den homeriska och den bibliska, är ursprungligen avsedda som analysinstrument för verklighetsbeskrivningen i den västerländska litteraturen. Den homeriska stilen enligt Auerbach ”återger fenomenen utförligt beskrivna, jämnt belysta, förbundna utan luckor, fritt utsagda, i förgrunden, entydiga, men ger inte mycket av historisk utveckling och mänsklig problematik”.139 Inom rätten motsvaras detta med Sousa Santos ord av en ”conversion of [---] reality into a succession of disparate solemn moments [---] described in abstract and formal terms”.140 Den bibliska stilen, å andra sidan, ”utarbetar somt, mörklägger annat, återger lösryckta delar, låter det outsagda verka suggestivt, är bakgrundsdiger, mångtydig och i behov av tolkning, gör anspråk på att skildra världshistorien, utbildar föreställningen om en historisk utveckling och fördjupar problematiken”.141 Inom rätten motsvaras detta av en ”preoccupation with inscribing the discontinuities of legal interaction into the multilayered contexts in which they occur”,142 och för den mer komplexa rätten passar ”the conception of different legal spaces superimposed, interpenetrated and mixed in our minds as 136 Boaventura de Sousa Santos, ”Law: AMap of Misreading. Toward a Postmodern Conception of Law” i Journal of Law and Society, vol. 14:3, 1987, s. 279-302. Se också dens., Toward a New Common Sense. Law, Science and Politics in the Paradigmatic Transition, New York 1995, ssk. s. 456-473. 137 Santos 1987 s. 295. 138 Santos 1987 s. 295. 139 Erich Auerbach, Mimesis. Verklighetsframställningen i den västerländska litteraturen, (1946) Stockholm 2002, s. 33. 140 Santos 1987 s. 295. 141 Auerbach (1946) 2002 s. 33. 142 Santos 1987 s. 295. Enhetlig eller diversifierad rätt? ’The Homeric Style of Law’ och’The Biblical Style of Law’
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=