RB 70

justitia et prudentia, kapitel 1 31 också synen på livet under 1600-talet, vilket inte minst avspeglades inom konsten och litteraturen. Döden och förgängligheten var övergripande temata i de vanitas-målningar som var populära under 1600-talet (vanitas betyder tomhet eller fåfänglighet). Förgängligheten symboliserades inom konsten av vissna blommor, delvis uppätna löv, insekter, dödskallar, urdruckna glas, slocknade ljus och så vidare. Stenskivor med sprickor visade att inte ens sten kunde stå emot tidens tand. Böcker påminde om att vi inte kan ta med oss den kunskap vi har förvärvat i livet efter detta. Människans korta tid på jorden symboliserades av klockan och timglaset.27 Livets olika åldrar kunde föreställas på olika sätt. Oftast delades livet in i perioder, vanligtvis tre eller fyra (som årstiderna). Inom konsten kunde detta symboliseras av att barn lekte bredvid ett dött träd, vilket visade på livets ytterligheter och dess förgänglighet. Ungdomen representerades av älskande par eller en ung soldat medan ålderdomen kunde liknas vid en gammal man som betraktade en dödskalle.28 Döden och förgängligheten var också centrala teman i de likpredikningar och begravningsdikter som var populära under 1600-talet.29 Begravningsdikterna räknades till de så kallade tillfällesdikterna, som var vanliga inom 1600-talspoesin och som fick sitt genombrott vidmitten av århundradet. Vid den tiden var trettioåriga kriget till ända, samhället och ekonomin hade stabiliserats och nu fanns det tid och utrymme för privatkonsumtion av allehanda slag. Allt fler ville se sig själva hyllade och uppvaktade i tryckt form; det var viktigt att bli sedd även på 1600-talet. Tillfällesdiktningen förekom till en början främst hos hovet och adeln, men 27 De föremål som förekom påvanitas-målningar kunde delas i in tre kategorier, och de var alla på något sätt symboler för den timliga tillvaron: böcker, vetenskapliga instrument och musikinstrument var symboler för vetenskap, kunskap, musik, kultur etc. Rikedom och makt symboliserades av pengar, smycken, andra föremål i ädla metaller och samlarobjekt såsom snäckor. Dryckeskärl, pipor, spelkort etc. var symboler för livets njutningar och nöjen. Symbolerna kunde tolkas på flera sätt och hade också en moraliserande innebörd. Böckerna kunde varna för lärdomshögfärd, på samma sätt somolika musikinstrument varnade för ett alltför lättjefullt och syndigt leverne. Spelkort och tärningar visade att spel var förkastligt, och samlande av snäckor och tulpaner det farliga i olika modenycker som förekom under 1600-talet. I envanitas-målning förekom ofta alla dessa tre kategorier samtidigt. Det holländskavanitas-måleriet hade sitt centrum i Leiden, något som säkert hade samband med att kalvinisterna, med sin stränga kristna morallära, hade ett starkt fäste vid universitet i staden (Bergström, Ingvar 1952 s. 161f och 165). 28 Carr-Gomm, Sarah 2001 s. 245. 29 Se t.ex. Stenberg, Göran 1998.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=