justitia et prudentia, kapitel 4 178 testamente, tå thet gillat är; Man lägger icke heller någhot ther til.” Bibeltexten användes också för att understryka att man skulle fullgöra och respektera testators yttersta vilja.545 Galaterbrevet var ett av de viktigaste av Paulus brev, och var dessutom en av Martin Luthers favorittexter i Bibeln. Stadgandet passade av flera skäl väl in i 1600-talets teologiska syn i Sverige, och var dessutom användbart som rättskälla.546 Galaterbrevet tog bland annat upp frågan om människornas förbund med Gud. Det grekiska ordet för ”förbund” (diatheke) betyder också testamente. Dubbelmeningen av ordet gick förlorad då Bibeln översattes till latin, därav benämningarna Gamla och Nya Testamentet, trots att det egentligen var förbundet (mellan människor och Gud) som avsågs i första hand. Gamla Testamentet är egentligen en förkortning av ”Gamla förbundets skrifter”. Eftersom judarna inte erkände något nytt förbund, var den heliga skriften för dem det Gamla Testamentet och ingenting mer. Paulus var dock helt medveten om ordets dubbla betydelse i sina texter, och använde testamentet som en metafor då han i Gal. 3:15 talade om förbundet med Gud. En central innebörd av denna del av Galaterbrevet var att arvet i första hand vilade på löftet och inte på lagen. Paulus påpekade att man inte fick lägga till något till ett testamente som hade vunnit laga kraft. Han liknade löftet till Abraham och uppfyllelsen av löftet, det vill säga arvet efter Abraham, vid ett testamente (återigen dubbelmeningen av ordet). 1600-talsjuristerna tolkade emellertid Galaterbrevet bokstavligt, och med ”testamente” avsåg man verkligen testamentet som rättsinstitut och ingenting annat.547 För rättsbildningen kring 1600-talets testamentsrätt var Gal. 3:15 centralt. Argumentationen var av typena minore ad maius, ett argument som visade på en slutledning som kunde göras från det mindre till det större. En relativt strikt formulerad enskild lagregel kunde även inrymma en mer generell regel.548 I det här fallet fick det världsliga testamentet (det mindre) symbolisera människornas förbund med Gud (det större). Det är svårt att veta exakt vad Paulus avsåg med ”menniskiosätt”. Frågan var om han syftade på sedvanerätt eller en allmän syn på rätten, eller om han avsåg ett 545 Ågren, Maria 2007a s. 79f. 546 Se Stora Galaterbrevskommentarenav Martin Luther. Luther lät själv trycka kommentaren på 1530-talet. 547 Ågren, Maria 2007a s. 88f. 548 Hietanen, Mika 2005 s. 117.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=