kap i te l i i i 121 Det odaterade Synodalstatutets § 23 uppfattar jag som ett Skarakyrkans program i vad Göran Inger betecknat som en annan hjärteangelägenhet: privilegium fori, d.v.s. den kanoniska rättens principiella krav på kyrkans exklusiva domsrätt över sina egna. Ett sådant program behövde rimligen diskuteras och antagas vid ett prästmöte inför lagförhandlingarna (antingen i Fas 0 eller 1). Det resulterande beslutet i det odaterade Synodalstatutet (s s 12:23) behandlar frågan om brottsliga präster och sönderfaller i tre moment, här betecknade A, B, C. a. Här stadgas fördelning av böterna från en präst som bor och begår brott på kyrkans jord (kyrkobol): biskopen mottar samtliga (tre) andelar (även konungens och häradets). b. En annan bötesfördelning, där även värdsliga myndigheter får vara med, stadgas för präst som bötfälls för brott och förseelser i samband med (gemensamma) arbeten i by(byarbyggn i ng).Dessutom medges ett viktigt undantag från privilegium fori: präst som bryter mot en rad regler för byarbyggning får värjas eller fällas av en lekt nämndeman (per nempdarium laycus). c. (Först) därefter kommer den överordnade principen:“I alla andra mål skall klerk fällas eller värjas av klerk, även om brottet gäller konungens edsöre.”111 De tre momenten skall nedan granskas var för sig; det sker av pedagogiska och dispositionella skäl i ordningen B, A, C. I den tvistiga frågan om “privilegium fori” ger ÄldreVästgötalagen som sagt ett enda besked:“Präst skall vara i bondelag”.Vad gällde brukandet av kyrkobolet skulle med andra ord sockenprästen behandlas som en vanlig bonde. Om prästen därvid bröt mot reglerna och t.ex. satte sin häst i tjuder på annans åker eller äng, innebar detta att han kunde fällas till böter av lekmän (Äldre lagens FornS § 6:2). 111 I den välredigerade Latinbalken har i §33principstadgandet C som sig bör flyttats fram till första plats. − I Gummerus utgåva av s s 12 (C4, UUB) har felaktig interpunktion drabbat övergången från moment B till moment C, vilka uppenbart ska skiljas åt med punkt efter ordet “prolocutor”, inte efter ordet “causis”. Skarakyrkans krav på “privilegium fori ” − med ett viktigt undantag b. Byarbyggning
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=