kap i te l i i i 117 enprästen skulle ingripa på ett tidigare stadium, efter fästningskvällen men före det världsliga bröllopets fullbordan på giftermålskvällen (med läggandet av kontrahenterna under samma lakan,Yngre GiftB § 2). För övrigt utpekades den vägrande parten som “skyldig” och slutligen skärptes (nattvards)förbudet genom att förbli i kraft tills det önskade resultatet, kyrklig vigsel, hade uppnåtts. Efter detta misslyckade försök i landstinget återgick Skarakyrkan i Latinbalken till prästerligt ingripande först efter giftermålskvällen men utsträckte å andra sidan nattvardsförbudet till att omfatta alla äkta par, halvvilliga eller ej. Här kastas för övrigt ljus över den intrikata frågan, huruvida kyrkan i kanonisk-rättslig anda stämplade även laga hustrur i “borgerlig” mening som frillor. Det ansåg Natanel Beckman (ANF30: 9 f.), men att så (ännu) inte var fallet framgår klart nog av formuleringen i s s 12: 30, där det talas om kyrkans välsignelse av ett ingånget äktenskap (“contracto matrimonio”, jfr även termen “coniuges” i s s 12: 30 och Latb § 26). Kyrkans kamp mot alla tillfälliga heterosexuella förbindelser är ett alltför omfattande ämne att ta upp till ens ytlig behandling. Här noterar jag endast två fall som avspeglas i den sena kyrkliga offensiven, dels (a) könsumgänge mellan andliga fränder, dels (b) hor (enkelt hor =gift man ligger med ogift kvinna, dubbelt hor =gift man ligger med gift kvinna).106 “Andliga fränder”var enligt den katolska kyrkans uppfattning obesläktade lekmän och lekkvinnor, som hade deltagit i samma kyrkliga rit; exempelvis var en gudfader andlig frände med sin guddotter och hennes gudmor. 106 Till horsbrotten bör läggas lönskaläge (ogift man ligger med ogift kvinna). Här passar jag på tillfället att tipsa framtida forskare om den allt hårdare behandlingen av lönskaläge från lyd 64 överYngre lagens GiftB § 12 och fram till Giftermålsbalkens avslutande § 18, som saknar rubrik och (bl.a.) därför har blivit mycket sent införd iYngre lagen (i Fas 4 enligt DBTs terminologi). “Item coniuges ter moniti nollentes benedici, a percepcione corporis christi suspendatur.” ‘Om två makar efter tre uppmaningar inte vill vigas, avstängs de från nattvarden.’ lat b 2 6 2. Tillfälliga förbindelser Sexuella förbindelser med andlig frände
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=