Franzén vill också gärna se kreditgivning som en marknadsekonomisk transaktion, till skillnad från en del antropologer som forskat på gåvoekonomier.14 Det kyrkliga ränteförbudet har av vissa uppfattats som en hämsko på marknadsekonomin. Dansken Ernst Andersen har liksom fransmannen Jacques Le Goff bidragit med kunskap om hur människorna under medeltiden handskats med ränteförbudet. De har kunnat konstatera att ränta kunde tas ut när återbetalningen var försenad eller när kreditgivaren utsatte sig för en stor risk vid utlåningen.15 Jag ska studera hur denna möjlighet utnyttjats på våra breddgrader. Ocker och räntetagande har även på senare tid studerats av DianaWood.16 Hon har undersökt hur medeltidsmänniskan uppfattade arbete, pengar och andra varor genom dåtida kyrkliga och världsliga personers uttalanden och genom handelsmäns och köpmäns faktiska transaktioner.Wood undersöker hela senmedeltiden och kommer fram till att förhållningssättet till lån och räntetagande förändrades över tid. Från början ansåg kyrkliga företrädare att lånen skulle vara räntefria och att all typ av ränta var ocker.Hon ger många och konkreta exempel på ändrade ståndpunkter i frågan, vilket slutligen utmynnade i att flera former av räntetagande vid långivning sanktionerades av kyrkan och att begreppet ocker reserverades för räntetagande av oskäligt slag. Detta resultat hos Wood överensstämmer med vad Andersen och Le Goff redogjort för på 1970- respektive 1980-talet.Vi får iWoods bok även många exempel på lånetransaktioner, men de allra flesta rör handelsmäns och köpmäns lån och deras behov av krediter och betalningsmedel. I mitt fall befinner vi oss på landsbygden, i marknadens periferi. Men även här förekommer till exempel uppfattningen att det är ocker att ta ut ränta från lånetidens första dag, eftersom man då kunde misstänka att långivaren var ute efter räntan och inte efter d e l v i 221 14 Franzén 1998, s. 126. Han har inte modifierat sin ståndpunkt: se Franzén 2006, s. 139 och not 224. 15 Andersen 1975; Le Goff 1986, s. 98-100. 16 Wood 2002.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=