jag tyda på att hon då bodde i konventet och förmodligen var änka. Köparen var dåtidens mäktigaste man i Finnveden: riddaren Abraham Brodersson. Ingeborg var nu en gammal kvinna som sålde egen jord.132 Riddaren Abraham Brodersson handlade med många andra, till exempel Katrin Azaradotter. Hon nämns bara med namn och är okänd, vilket också bekräftas av att hon saknar sigill. Hon sålde sitt fäderne till herr Abraham. Inte heller i detta brev uttrycktes samtycke eller tillstånd; hon sålde ju egen arvejord. Katrin utfärdade som vilken myndig man som helst, men hon hade inget sigill och bad därför häradshövdingen i Östbo att besegla, tillsammans med frälsemannen Benkt Götsson.133 När vi kommer in på 1400-talet ser jag tydligt att det kan finnas andra skäl än vad forskningen tidigare anfört för att använda epitet.Vi vet att det i flera fall var så att en del kvinnor antingen var änkor eller faktiskt gifta trots att detta inte skrivits ut. I andra sammanhang fick samma kvinna beteckningen hustru eller änka, och min slutsats är att man valde beteckning utifrån vilken typ av jord som hon skulle sälja. Om vi tittar på de kvinnor som betecknas som änkor, kan vi konstatera att de sålde jord som från början varit den förre detta makens bördsjord, vilket betyder att det var barnens arvejord. I sådana fall ansågs det vara viktigt att fastställa vems änka kvinnan var, dvs. varifrån jorden som skulle säljas härstammade.Tre kvinnor som omnämns som änkor sålde flera gårdar, bland annat morgongåvorna de fått av makarna då de gifte sig.134 Änkan efter Benkt Götsson sålde också gårdar som hennes man ägt. Hon talar i brevet om att hon säljer å sin och barnens vägnar och får godkännande till affären av barnens målsmän.135 Jag anser alltså att det just är för att de sålde sin avlidne makes jord som det var nödvändigt att framhäva att de var änkor. l a g a f å n g f ö r m e d e l t i d e n s k v i n n o r o c h m ä n 198 132 RAp 15/11 1394. 133 RAp 24/10 1399. 134 SD237; RAp 19/4 1424, 30/9 1491. 135 SD2318.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=