In Selbstdarstellungen (1929), Hägerström wrote that he still embraced the same ideas as he did in Das Prinzip der Wissenschaft (1908) and “Botanisten och Filosofen” (1910), but that in subsequent works he had chosen to express these ideas with different terms from those of 1908 and 1910.9 In Selbstdarstellungen Hägerström continues to analyze epistemological idealism as well as realism and concludes that neither standpoint can pass critical scrutiny,10 hence, the definition of his philosophy, from1908 onwards, reads as follows: According to Hägerström, it was inDas Prinzip DerWissenschaft that he presented the general principles of his philosophy. He claimed that these principles, save for a few clarifications, still governed his philosophy some twenty years later.12 As several commentators have pointed out, this assertion presents a number of problems, and this characterization by Hägerström’s of his philosophy as a single coherent entity has rightly been discussed over the years.13 (See also part II). p a r t i i i , c h a p t e r 1 172 1 cont inui ty “Ich betrachte sie [Das Prinzip der Wissenschaft] aber nichtsdestoweniger als meine wichtigste Schrift und habe bis jetzt noch keinen Anlaß gefunden, die Grundsätze fallen zu lassen, die ich in ihr aufgestellt habe. Sie hat drei Zwecke, die miteinander nahe verwandt sind, nämlich 1. den Subjektivismus (Schopenhauers Eselbrücke) zu widerlegen, 2. den vollkommen logischen Charakter der sinnlichenWirklichkeit zur Geltung zu bringen, d. h. die Vorstellung von einer logischen Form und einer alogischen Materie in der Erkenntnis des Sinnlichen abzuweizen, 3. die Unmöglichkeit der Metaphysik als einer Lehre vom Absoluten (im Sinne des in sich selbst Wirklichen als des Grundes der Relativen Wirklichkeit) darzulegen, und zwar sowohl bezüglich einer objektiven Wirklichkeit als bezüglich des Bewußtseins oder Ichs selbst.”11 derWissenschaft Lundahl, Det filosofiska arvet från Uppsala, pp. 87-88. 9 Hägerström, Selbstdarstellungen, pp. 5-6. 10 Ibid., pp. 6-7. 11 Ibid., pp. 5 12 Ibid.
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