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One of the items on Hägerström’s scientific program/agenda was the task of purging science itself from the metaphysical nonsense with which it was infected, all in all an attempt to safeguard the scientific character of science itself, a task centering upon: “[d]ie Objektivität der Erkenntnis.”375 If we look at the rest of Hägerström’s output it is obvious that the critical approach and analysis centering upon the objectivity of knowledge was not restricted to the humanities and social sciences alone, but extended to natural sciences where, for example, the concepts “thing” and “movement” became targets of Hägerström’s anti-metaphysical critique.376 a ca l l f o r s c i e n t i f i c p u r i t y 161 “Überhaupt ist alles, was Geisteswissenschaft heißt - mag sie das Ich, die Gesellschaft, den Staat, die Moral oder die Religion betreffen -, nur ein intellektuelles Spiel mit Gefühlsausdrücken, als ob damit etwas Reales bezeichnet würde. Man setzt bei der Annahme der Möglichkeit einer solchen Wissenschaft voraus, daß das Gefühl selbst Erkenntnis in sich schließen können.”373 Second: “Die Metaphysik herrscht nicht nur in der Philosophie, sondern auch in derWissenschaft überhaupt. Sie [die Metaphysik] ist aber nichts anderes als eine Reihe vonWortverbindungen, über deren Charakter der Metaphysiker nichts weiß. Die Klarlegung dieses Verhältnisses ist die Haupttendenz der Schrift [Das Prinzip der Wissenschaft], die ich hier behandle, und meiner späteren Arbeiten.”374 373 Hägerström, Selbstdarstellungen, p. 48. 374 Ibid., p. 26. “Metaphysics dominates not only in philosophy, but in science generally. But it [i.e. metaphysics] is nothing but a series of combinations of words, concerning whose character the metaphysician knows nothing.To make this situation clear is the main tendency of the book [Das Prinzip derWissenschaft] which I am here discussing and of my later works.” 375 Ibid., p. 4. 376 Cf. ibid., pp. 34-48. The discussion regarding certain concepts in natural science, “thing” and “motion” is not complete in Philosophy and Religion (pp. 309-312), but will give an approximate picture of Hägerström’s views on the subject. See also, Hägerström, “Über die Gleichungen der speziellen Relativitätstheorie,” inAdolf Phalén in memoriam: philosophical essays; “Relativitetsteori och kunskapsfilosofi.” For those with a special interest in the subject there is also a monograph written about the reception of Einstein’s theory of relativity in Sweden, which analyzes Hägerström’s analysis of modern physics and its conceptual framework, see, e.g., Silverbark, Fysikens filosofi, pp. 165-187 et passim.

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