Av Kants formulering av den vetenskapliga kritiken framgår att slutresultatet för de objektsbestämda kunskapsdisciplinernas del bara kan bli ett: Ur vetenskaplig synvinkel saknar dessa kunskapsarter materiellt innehåll. Naturrättsläran, vars kunskapsteoretiska status är helt avhängig möjligheten att vinna insikt i rättens väsen, måste, efter den filosofiska kritiken, anses vara principiellt innehållslös. Detta överenstämmer emellertid uppenbarligen inte med verkligheten.Vid tiden för Kants kritik av det rena förnuftet fanns i stället en rad naturrättsliga verk och den enda möjliga förklaringen till detta är, att naturrättslärarna visserligen trott sig ha funnit de vises sten, men att de, då detta inte kan vara fallet, i verkligheten försett en vanlig gråsten med denna missvisande etikett. Denna ovana att upphöja empiriskt grundade utsagor till vetenskapliga sanningar betecknade Kant filosofisk dogmatism. Det dogmatiska misstaget består följaktligen i en förväxling av en utsagas kunskapsteoretiska kvalitet med en annan. Endast filosofin - vetenskapernas vetenskap - kan genom sin propodeutiska184 kritik avslöja alla fall av dogmatism i den akademiska verksamheten. Dess uppgift är att utan förskonande slita “alle glänzende von jener geborgte Federn”185 av endast förment vetenskapliga discipliner. Också läran om de fungibla tingen måste naturligtvis underkastas den filosofiska kritiken. d e l 1 92 183 Stahl, a a, bd.i, s.125f. 184 “...vorangehende Kritik ihres eigenen Vermögens ...”, se Kant, a a, s.33. 185 Kant, Der Streit der Fakultäten, s.332f: “Sobald eine dieser Fakultäten etwas als aus derVernunft Entlehntes einzumischen wagt: so verletzt sie die Auctorität der duch sie gebietenden Regierung und kommt ins Gehege der philosophischen, die ihr alle glänzende von jener geborgte Federn ohne verschonen abzieht und mit ihr nach dem Fuß der Gleichheit und Freiheit verfährt”. gewonnen werden sollen, können fürs erste das Gebieth möglicher Erfahrung nicht überschreiten, setzen also diese immer schon voraus. Fürs zweyte aber sind sie unwahr, sie haben es wie alle Erfahrungserkenntniß nur mit Erscheinungen zu thun, nicht mit demWesen der Dinge.”183
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=