dennoch, nur als eine verhüllte behauptet.”177 Kants kritik avsåg inte, enligt Stahl, frågan om yttervärldens existens. Den aktuella frågeställningen gäller inte i första hand det rena varat. Kant antog visserligen i Kritik der reinen Vernunft att föremålen faktiskt existerar oavhängigt av varje uppfattande kunskapssubjekt:“Das Bestehen der Dinge läugnet also Kant durchaus nicht, er hält es sogar für unentbehrlich, umVorstellungen in uns zu erzeugen.”178 Bakom erfarenhetskunskapens uttryck döljer sig med största sannolikhet tingets essens. Att anta något annat ter sig orimligt, ty “sonst würde der ungereimte Satz daraus folgen, daß Erscheinung ohne etwas wäre, was da erscheint.”179 Men Kants uttryckssätt ger vid handen att detta ställningstagande egentligen skulle vara betydelselöst för kritiken av det vetenskapliga förnuftet. Syftet med Kants kritik är inte att reformera ontologin, utan kunskapsteorin. Då Stahl hävdade, att Kant var det förste som dragit slutsatsen att föremålen är osanna, syftade han därvidlag inte på föremålens vara eller icke-vara. Hänvisningen till begreppet sanning gällde enbart frågan, huruvida objektskunskap kan vara sann i inskränkt, det vill säga vetenskaplig, bemärkelse. Kants kritik av dogmatismen gäller uppenbarligen främst den förhärskande kunskapsteorin. Stahls tolkning av syftet med Kritik der reinenVernunft stöds dessutom av Kants eget uttalande, att “wir eben dieselben Gegenstände auch als Dinge an sich selbst, wenn gleich nicht erkennen, doch wenigstens denken können.”180 Föremål som befinner sig utanför förnuftet kan endast vara föremål för erfarenhetskunskap. De är, ur vetenskaplig synvinkel, ovetbara. d e l 1 90 “Allein ihre wahre Beschaffenheit (das Ding an sich) werde nicht erkannt; weil sie nur durch das Medium der sinnlichen Anschauung, Zeit und Raum, zu unserer Kenntniß kommen. Unsere Erkenntnisse enthalten daher nur Erscheinungen, nicht die Dinge selbst.”181 177 A a, bd.i, ibidem. 178 A a, bd.i, s.126. 179 Se ovan s.78 fn 155. 180 Se ovan s.78 fn 155. 181 Stahl, a a, bd , s.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=