Den närhet till den objektiva världen som, enligt Stahls uppfattning, är karakteristisk för den klassiska grekiska filosofin är emellertid inte oproblematisk. Även om kravet på överenstämmelse mellan kunskapens innehåll och tingens egenskaper förefaller självklart, så garanterar detta antagande på intet sätt vetandets enhet.Objektsvärlden uppvisar snarare en än större mångfald och variation än kunskapen. Man skulle till och med kunna ställa sig frågan, om inte just kunskapens föremål ger upphov till den besvärande oenhetligheten i mänskligt vetande: Redan beskrivningen av den överenstämmelse som utmärker en vetenskaplig kunskapsutsaga undanröjer emellertid detta tvivel. Forskningen har nämligen inte till uppgift att framställa det objektiva sammanhang som karakteriseras av förändring och variation. I stället för de enskilda föremålens särart och utveckling satte de grekiska filosoferna tingets allmänna egenskaper - “das Ding an sich” - i centrum för den vetenskapliga betraktelsen. Bakom den objektiva världens yta sökte de efter tingens sammanhang och orsak, snarare än efter uttryck och följder. Först genom en sådan kunskapsteoretisk rockad skulle de grekiska filosofernas antagande om kunskapens enhet kunna utgöra grunden för ett bindande domslut i en lagenlig akademisk strid. Det karakteristiska för denna tankegång - att kunskapens enhet förutsätter att filosofen vänder sig från den existerande världen till dess bakomliggande orsak, dess ratio - är just det tydliga missnöjet r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 37 “Sie zieht den ganzen Reichthum der Schöpfung in sich herein, sie ergreift das Werden und das Wachsen, das Wandeln undVergehen in der ganzen Mannigfaltigkeit und Bewegtheit, wie sie das Leben selbst darstellt.”65 64 Se a a, bd.i, s.46. 65 A a, bd.i, ibidem. “Sein Denken bewegt sich stets in dem großen Gegenstande derWelt, die ihn umfängt, und die er in unbefangener Beschauung in sich aufnimmt. Den Zusammenhang in den Dingen selbst, den Verstand, der sich in ihnen ausprägt, verfolgt die Forschung.”64
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=