ruk tan f ö r kunskapens oändliga och till synes obetvingliga mångfald utgör ett centralt tema i det mänskliga tänkandets historia. Alla kunskapsdiscipliner utan undantag har från tid till annan konfronterats med svårigheten att handskas med det mänskliga vetandets omfång och tillväxt. Ett av de mest uttrycksfulla försöken att åskådliggöra denna skräck inför kunskapens variationer återfinns i FriedrichWilhelm Joseph von Schellings föreläsningar om det akademiska studiets metod: Kunskapsmassan utgör, enligt Schelling, en vidsträckt ocean, vars yta döljer blindskär och strömmar för den resande. Lika litet som en obefaren sjöman säkert kan navigera sitt skepp i okända vatten, kan den yngling som för första gången inträder på vetenskapens vida fält orientera sig i den förvirrande massan av kunskap. Denna beskrivning av de faror som döljer sig i kunskapens variationer klargör också att detta är ett problem som inte nödvändigtvis undanröjs av tidens gång; tvärtom förefaller kunskapens r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 29 Sökandet efter rättsvetenskapens princip F “Der Jüngling, wenn er mit dem Beginn der akademischen Laufbahn zuerst in dieWelt derWissenschaften eintritt, kann, je mehr er selbst Sinn undTrieb für das Ganze hat, desto weniger einen andern Eindruck davon erhalten, als den eines Chaos, in dem er noch nichts unterscheidet, oder eines weiten Ozeans, auf den er sich ohne Compaß und Leitstern versetzt sieht.”42 42 Schelling, FriedrichWilhelm Joseph von,Vorlesungen über die Methode des akademischen Studiums, s.211. de l i
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=