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teknikaliteter kan inte längre avgöra utgången i det enskilda fallet,då domarens rättskänsla, i kombination med omständigheterna i det enskilda fallet, utgör domstolens enda rättesnöre. Bilden av domaren såsom statstjänare måste följaktligen revideras. I sin rättsskipning har domaren istället till uppgift att representera det folkliga rättsmedvetandet. Därmed saknar det också betydelse – ja, det kan till och med vara en fördel659– om landets domarkår saknar juridisk utbildning, ty därigenom kan den omedelbara insikten i den naturliga rätten fördunklas; “/n/icht bloß dürften die Richter nicht Rechtskundige sein, sondern es dürfte gar kein Recht geben, dessen man kundig sein könnte.”658 Minst lämpad för detta värv är naturligtvis den rättsvetenskapligt bildade eller lärde juristen, som låtit den positiva rättens abstrakta normer förtränga den rättsliga övertygelsen i bedömningen av det enskilda fallet. r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 279 nereVerzweigung dem gefunden Sinn des Volks (dieser Jury) überlassen werden’”. Stahl fann denna reservation motsägelsefull, ty “fürs erste ist in einer Zeit des ausgebildeten rechtlichen Bewußtseins und der ausgebildeten gesetzlichen Bestimmungen die Gränze nicht zu ermitteln und festzuhalten, wie weit das positive Gesetz reichen soll, und ist der Einfluß auch der abgeschafften aber doch früher gehandhabten Bestimmungen auf das Urtheil nicht abzuschneiden; fürs andere müßten, wenn auch nur einige positive Gesetze, auch nur die leitenden Grundsätze übrig bleiben, nothwendig alle Uebelstände des positiven Rechts und seiner Begleiterin der Rechtswissenschaft wiederkehren, gegen welche hier angekämpft wird”. Han tillade också att “/e/ntweder sie sind ein bloßer Schein, und der Richter folgt doch überall nur seinem individuellen Ermessen, oder aber sie sind bindend, und dann ist das imVolk lebende wahre Recht wieder überbaut und getrübt. Das Ideal des Verfassers ist darum in der That nicht anders zu realisiren, als wenn überhaupt gar keine positiven Gesetze mehr bestehen. Und wozu auch positive Gesetze, wenn das Recht, ‘das imVolke lebt’, und nur dieses das wahre ist?”. Se a a, s. 12f. 656 Notera att den positiva lagen inte, enligt Kirchmanns mening, skulle ersättas av praxis. Också praxis, för övrigt i likhet med övriga rättskällor, innebär att juristens argumentation binds till det historiskt givna - prejudikatet - som kan stå i strid med eller fördunkla det omedelbara rättsmedvetandet. 657 A a, s. 12. 658 A a, ibidem.

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