RB 63

produkt, eller eljest inflyter i en rättskälla, binds rättsregeln nämligen till ett bestämt territorium och en särskild tidsrymd. Därmed är det möjligt för juristerna att framställa det juridiska tankegodset i en vetenskaplig form. Med utgångspunkt i rättskälleläran låter sig nämligen rätten - åtminstone synbarligen - avgränsas i tid och rum. De juridiska argument som återfinns spridda i olika rättskällor uppfattas därför som fragment av ett principiellt slutet och fullständigt system av normer, som jurister brukar beteckna gällande rätt. Därmed förvandlas större delen av den rättsvetenskapliga verksamheten till rättsdogmatik. Distinktionen mellan den naturliga och den gällande rätten förklarar emellertid också varför Kirchmann - felaktigt - uppfattat rättsvetenskapen såsom bakåtsträvande: Kirchmanns iakttagelse, att rättsvetenskapen försvarar det bestående, är således både sann och falsk. Den gren av den rättsvetenskapliga verksamheten som direkt bidrar till rättens materiella utveckling - politiken och rättsfilosofin - kan naturligtvis inte anses vara apologetisk. Lika uppenbart är det dock att rättstilllämpning i allmänhet innefattar en bekräftelse av den gällande rättens bindande kraft.Även“ob es”, som Kirchmann hävdat,“wünschenswerth wäre, daß der Rechtsgelehrte und Richter die Stelle des Gesetzgebers einnehmen und,‘die Politik nicht von sich aussondernd’, nicht anwende, was das Gesetz anordnet, sondern was er als das Rechte und Zweckmäßige erkennt”653, så förefaller all rättsanvändning i denna mening vara bunden till den bestående eller positiva rätten. Den del av rättsvetenskapen som har till uppgift att understödja rättstillämpningen skulle således automatiskt av s l u t n i n g 276 “Muß nicht hiefür gerade anerkannt werden, daß es die Eine untrennbare Rechtswissenschaft ist, die je nach ihren beiden Funktionen sowohl die Anwendung des bestehenden Rechts wie seine Fortbildung versorgt, und wenn sie in den Organen der erstern mitunter ein zu großes Festhalten am Bestehenden wirkt, dennoch allein es ist, welche die Organe wahrer Fortbildung befähigt?”652 652 A a, s.9. 653 A a, s 5.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=