RB 63

är, enligt Kirchmanns mening, att praktiskt taget alla föremål kan avbildas vetenskapligt, utom just rätten. Jämförelsen mellan rätten och andra kunskapsföremål avslöjade visserligen inledningsvis endast likheter: Bortsett från dessa allmänna drag skiljer sig emellertid rätten från andra vetenskapsobjekt på flera punkter.Den viktigaste skillnaden framgår omedelbart; avgörande för frågeställningen var “/d/ie Veränderlichkeit des natürlichen Rechts als Gegenstandes der Jurisprudenz”24. Rättens föränderlighet har inte i alla sammanhang och i alla tider uppfattats som en nackdel. Denna egenskap i rätten hade tidigare uppfattats som“die fortschreitende Entwicklung der einzelnen Institutionen des Rechts.”25 Oavsett om den naturliga rättens rörlighet ska betraktas som ett bristfenomen eller en styrka, så är den dock ett obestridligt faktum.26 Frågan är bara, hur denna egenskap hos föremålet för den juridiska kunskapen förhåller sig till kravet på vetenskaplighet. Kirchmanns svar på detta spörsmål var kategoriskt:“/D/ieWirkung muß eine höchst nachteilige sein.”27 Vetenskapliga framsteg består nämligen av mödosamma och tidsödande korrigeringar av tidigare generationers missuppfattningar. I alla kunskapsarter utom jurisprudensen är trögheten i den mänskliga kunskapsprocessen oproblematisk, ty de föremål som ska avbildas är principiellt oföränderliga:“Sonne, i n l e d n i n g 22 23 Kirchmann, a a, s.9. Jfr. Stahl, a a, s.1: “Der Gegenstand der Jurisprudenz nämlich sei das ‘natürliche Recht, oder das Recht wie es imVolke lebt’”. 24 Kirchmann, a a, s.13f. 25 A a, s.14:“Man pflegt diesen Fortschritt gewöhnlich als einenVorzug geltend zu machen, ja man hat sogar diese Bewegung an sich ohne Rücksicht auf Inhalt und Richtung zumWesen erhoben”. 26 Se a a, ibidem: “...genug, der Fortschritt ist; sei er nun einVorzug oder Mangel”. 27 A a, ibidem. “Die Jurisprudenz hat es wie jede andereWissenschaft mit einem Gegenstande zu tun, der selbstständig, frei und unabhängig in sich besteht, unbekümmert, ob die Wissenschaft existiert, ob sie ihn versteht oder nicht. Dieser Gegenstand ist das Recht, wie es imVolke lebt und von jedem Einzelnen in seinem Kreise verwirklicht wird; man könnte es das natürliche Recht nennen.”23

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=