i själva verket ett möjligt förstadium till objektiv existens. Om också rätten ska betraktas ur denna synvinkel, måste rättsvetenskapsmannen ovillkorligen ställa sig frågan, vem eller vilka som skapar rätt. Denna till synes självklara frågeställning förutsatte, enligt Stahl, en omvälvning i filosofin. Först Schelling hade, efter att ha tvingats avfärda tanken på materiell eller syntetisk apriorikunskap, slagit fast, att “alles Schöpfung, Geschichte, freyeThat ..., freye Mitwirkung der Geschöpfe ist.”466 Som en följd av detta medgivande hade en med den reella principen närbesläktad “Prinzip der That”467 givit nya impulser för studiet av den positiva rätten.468 Vem eller vilka som ska anses ha frambringat ett särskilt verk måste naturligtvis variera från föremål till föremål. Ett drag har dock alla dessa subjekt gemensamt: förmågan till handling. Handlingspotential har enligt Stahls mening alla “Persönlichkeiten, freye Wesen.”469 Med utgångspunkt i det särskilda verb som betecknar förhållandet mellan två företeelser är det dock möjligt att uttala sig mer specifikt om den agerande personligheten; poeter diktar, målaren målar och studenter söker typiskt kunskap.Vem är det då som skapar ny rätt genom en handling? En form av rättsbildning, som i motsats till exempelvis sedvanerätten förutsätter en specifik akt, är lagstiftningen.470 r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 213 från begre pp t i ll handl ing “Durch Gebrauch und Herkommen entsteht das Recht in organischer Weise, in allmählig absichtslosen Entfaltung. Die Gesetzgebung aber bildet es in derWeise des Geistes durch die That. Es ist ein Bewußtseyn der Menschen, daß sie das Recht einsetzen, und ein Vorsatz und eine 466 A a, bd.ii, s.17. 467 A a, bd.i, s.249. 468 Se a a, bd.ii, s.17: “So besteht nicht blos die Aufforderung zu einer positiven, geschichtlichen … Lehre von Recht und Staat; sondern es sind auch ihre Principien schon gegeben, es bedarf nur, daß ihnen mit besonnener Klarheit und beschiedener Forschung gefolgt werde”. 469 A a, bd.ii, s.112. 470 I vid bemärkelse, det vill säga som uttryck för all lagstiftningsliknande normgivning.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=