Är de aktuella tingen däremot föränderliga, som alla fysiska föremål antas vara, medför denna begreppsanvändning att frågan om rörelsens ursprung blir svår att besvara. Hypostaserade begrepp, med förmåga att förändra sig av egen kraft, utgör ett möjligt, men samtidigt konstruerat och onaturligt svar. Stahl avvisade också denna tankegång. I stället förespråkade han en betydligt mer radikal lösning på problemet: I stället för att uppfatta sakerna som i förväg givna, det vill säga just som saker, bör vetenskapsmannen betrakta sitt kunskapsobjekt som ett verk.Två saker, till exempel förhållanden och rätten, kan visserligen ses i ett sammanhang, men deras inbördes relation förblir oklar. Ska rättens föränderlighet förklaras med utgångspunkt i mänskligt liv i stort, så förutsätter detta att de två objekten kopplas samman av verbet “rättsbilda”.Detta är dock inte tillräckligt; det är omöjligt att tänka sig en fullständig sats med ett predikat och två objekt. Förekommer verb i en sats, så bör det också finnas ett subjekt. Någon eller något måste förändra rätten.Vinsten med användningen av begreppet verki stället för sakskulle således vara att juristen blir medveten om att något saknas mellanförhållande ochrätt, nämligen ett aktivt subjekt. I själva verket är det synsätt som präglat användningen av termen sak principiellt oförenligt med tanken på ett fritt verkande kunskapssubjekt: För ett verkligt emanciperat förnuft ter sig alla föremål, också rätten, såsom existerande eller potentiella verk.465 Objektsvärlden utgör, enligt detta synsätt, resultatet av handlingar. Handlingar är d e l 2 212 “In der neueren Philosophie zieht sich der Denker in sich selbst zurück, er erhält das subjektive Prinzip, seineVernunft. Daher der Formalismus.Aber er findet in sich auch Freyheit und Persönlichkeit. Und wenn er sich endlich doch genöthigt sieht, zur Anerkennung des selbstständigen Daseyns außer ihm zurück zu kehren, so wird er dasselbe nicht mehr in griechischer betrachten können als von der Idee oder dem Naturgesetze zusammengehalten ...”464 464 A a, bd.i, s.46. 465 A a, bd.i, ibidem.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=