Stahl instämde uppenbarligen i denna kritik av den empiriska kunskapen; kunskap om disparata rättsregler utgjorde enbart ett slags “Rechtskunde”. I stället förefaller Stahl genom denna passus att ha anslutit sig till den tradition inom kunskapsteorin som uppfattar kunskapen om det positiva som en väg till insikt i det vetenskapliga sammanhanget.Den rent empiriska kunskapen om rätten är nämligen “noch nicht Rechtswissenschaft”. Som kunskapsväg till rättsvetenskapliga insikter utgör denna kunskapsart dock ett nödvändigt förstadium till rättsvetenskapsmannens egentliga arbete. Genom studiet av de enskilda rättsreglerna “lär” nämligen juristen “känna” en annan sida av sitt objekt: Den kronologiskt andra kunskapsarten i juridiken gäller i stället en aspekt av rätten som bättre motsvarar det vetenskapliga idealet. Rättens idé förefaller, i motsats till de enskilda rättsreglerna, vara såväl allmängiltig som oföränderlig till sin natur. Då vetenskapsmannen inventerar sitt förråd av kunskaper, måste han slås av den egenartade symmetri som råder mellan dessa två nivåer.Alla kunskapsteoretiskt “dåliga” egenskaper som är karakteristiska för det juridiska materialet motsvaras av motsatta - “goda” - attribut i idékunskapen. Den individuella normen är alltid mer eller mindre territoriellt begränsad; rättens idé verkar däremot vara gränsöverskridande till sin natur. Det juridiska stoffet genomgår ständiga metamorfoser, men principen396 förefaller ändock bestå. Med denna upptäckt följer också insikten, att det är först i kombination med idékunskapen som kunskapen om de enskilda rättsreglerna får sitt vetenskapliga värde; “/d/amit diese Kenntniß zur Erkenntniß werde, ist es aber nöthig, ferner d e l 2 190 “Sie ist daher das erste in jeder Erkenntniß, wie die Individualität das erste in jedem Daseyn ist.Wir müssen das, was wir erkennen wollen, zuvor kennen. Die Anschauung haben zwar auch die, die es in der Erkenntniß nicht weit bringen, niemand aber hat ja eine Erkenntniß gehabt ohne sie.”395 395 A a, bd.ii, s.40f. 396 Princip såsom idéns kunskapsuttryck.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=