giskt “första” kunskapen om tingen “die Erkenntniß von der Individualität eines Dinges, einer That, eines Menschen, u.s.w. [ist], dieß ist die Anschauung.”393 Också rättsvetenskapsmannens omedelbara intryck av rätten präglas av individualitetens oändliga mångfald: Just de egenskaper som gör objektsvärlden främmande för det uppfattande förnuftet präglar, enligt Stahl, också det juridiska stoffet. Genom denna kunskapsart påtvingas juristen nämligen insikten om rättens oenhetlighet. Föremålet varierar i såväl tid som rum. Enskilda rättsregler ter sig, för det första, obeständiga. De införs och avskaffas på till synes tillfälliga grunder. För det andra saknar detta kunskapsobjekt rumslig enhetlighet. De enskilda rättsnormernas giltighet inskränker sig till ett visst område eller territorium. På ett skenbart godtyckligt sätt skiljer sig utformningen av och innehållet i de konkreta rättsreglerna från en plats till en annan - ja, till och med från landsände till landsände. Det individuella i juridiken kännetecknas i allmänhet av rumslig särart - nationell begränsning - och föränderlighet i tiden. Gavs rättsvetenskapsmannen möjligheten att välja föremål för sitt kunskapssökande, så skulle det med största sannolikhet inte bli detta juridiska material. Om den allmängiltiga och statiska väsensenheten kan sägas utgöra mönstret för vetenskapliga objekt, måste det juridiska stoffet i stället te sig oerhört oattraktivt som föremål för rättsvetenskapliga utsagor. Kunskapen om de individuella rättsreglerna skulle därmed aldrig ges status av rättsvetenskap. r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 189 393 Stahl, a a, bd.ii, s.40. 394 A a, bd.ii, s.170. “Die Kenntniß der Rechtsnormen ist eine Kenntniß des Individuellen, Positiven, das eben so ist und gerade so gut auch anders seyn könnte, denn aus denselben leitenden Principien hätten vielfach auch andere Normen gegeben werden können, da jedes Princip in mannichfacher Weise sich ausführen läßt. Sie ist also Kenntniß des frey Gewählten, des Zufälligen sogar, daher rein empirische Kenntniß - Rechtskunde, noch nicht Rechtswissenschaft, die aber der Wissenschaft nothwendig vorausgehen muß.”394
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=