terna överenskommit om syftet med rättshandlingen.Till exempel förutsätter ett bindande avtal om försträckning en gemensam försträckningsavsikt hos parterna.262 Det är uppenbart att den enskilda partsviljans inriktning och försträckningsavsikten utgör juridiska begrepp som ibland, men långt ifrån alltid täcker varandra. Då en tvist om avtalets existens, bestånd eller innebörd uppstår är detta helt säkert inte längre fallet. Parternas samstämmiga vilja vid avtalsslutandet, konsensus, ersätter vid denna tidpunkt och därefter den enskilda partsviljan såsom rättshandlingens konstituerande element. Parterna är bundna. Problemet uppstår, då juristen försöker finna en rättsgrund för denna bundenhet som går att förena med partsviljans principiella frihet: Det är, enligt Stahls mening, uppenbart att parternas bundenhet inte kan härledas ur den allmänna frihetslagen. I själva verket förefaller antagandet om avtalets bindande kraft vara principiellt oförenligt med privaträttens högsta postulat. Konsensualprincipen ter sig direkt förnuftsvidrig. I ett försök att finna orsaken till detta dilemma påpekade Stahl, att r ä t t s v e t e n s k a p e n s p r i n c i p 127 262 Se ovan s.103. 263 Stahl, a a, bd.1, s.113. Min markering. “Alle Einwürfe gegen dieselbe sind darauf gegründet, daß man keinen geschichtlichen, durch Handeln bewirkten Zusammenhang zwischen dem Momente der Zustimmung und dem der Leistung annimmt; sondern nach dem Charakter der Abstraktion jeden isoliert an dem Begriffe der Freyheit mißt. Daß ich jetzt muß weil ich ehemals wollte, läßt sich so nicht herausbringen. Damals durfte ich lügen nach dem Rechtsgesetze, und jetzt, d.h. zeitlos, liegt in meiner Freyheit das Nichtmüssen. Die Erzwingbarkeit der Vertragspflicht ist daher gegen die Vernunft.”263 “/d/ieVerbindlichkeit ausVerträgen ist für den Einzelnen,was die Rechtsungleichheit fürs Ganze. DieThaten der Nation, selbst die absichtlichen, von gestern können nicht bewirken, daß heute ein Zustand bestehe, der nicht schon abgesehen von allenThaten bestehen müßte. Und wie dasVolk von seiner Geschichte, so kann und muß auch ich von der meinigen, nämlich von dem was ich gestern that und wollte, abstrahiren.Dagegen raisonniren dieVertheidiger derVertragspflicht von der Betrachtung der lebendigen Person aus. Sie muß handeln, die verschiedenen Zeiten
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