RB 63

entgegengesetzten Weg und … durch die willkührliche Handlung des Menschen es bewirken [läßt], daß Sachen dauernd an seine Rechtssphäre geknüpft werden”. Stahl konstaterade lakoniskt: “Ihm folgen die spätern.”258 I motsats till sina föregångare uppfattade inte Kant förändring uteslutande som resulatet av det mänskliga förnuftets bristande kunskapsförmåga. Bedömningen av tids- och rumsbestämningar, förändringens medium, i kunskapen är hos Kant av annan art:“Offenbar ist diese Unwahrheit aller Erfahrung, wie Kant sie zum Grunde legt, kein bloßes Bezweifeln, es ist eine positive zuversichtliche Behauptung, und kündigt sich sogleich als eigenthümlichen Charakter seines Systems an.”259 I och med Kants erkännande av den sinnlig världens realitet hamnade frågan om hur rättssubjektet kan förändra sitt rättstillstånd i fokus för intresset. Särskilt grunden för avtalets bindande kraft väckte, enligt Stahl, stort intresse bland tidens naturrättslärare; “/u/m dieselben Angeln dreht sich die Controverse, welche vielleicht die wichtigste des Naturrechts genannt werden kann, obwohl sie erst in der spätern Zeit so allgemein Gegenstand der Bearbeitung wurde, nämlich die über die Verbindlichkeit des Verträge.”260 På avtalsrättens område anses privatautonomins princip komma till sitt främsta uttryck i den så kallade konsensualprincipen. En radikal tillämpning av denna rättsgrundsats - för övrigt en begreppsanvändning som skulle vara i samklang med dess förment kunskapsteoretiska ursprung - leder till antagandet att rätten är identisk med parternas samstämmiga vilja. En försträckning grundar sig inte längre i överlämnandet av ett fungibelt föremål, utan dess rättsverkningar förutsätter i stället att bägge parter uppfattat261 försträckningsobjektet just såsom fungibelt. Avtalets juridiska konsekvenser vilar följaktligen ytterst på förutsättningen att pard e l 1 126 258 A a, bd.1, s.112. 259 A a, bd.1, s.126. 260 A a, bd.1, s.113. 261 Eller på goda grunder bort uppfatta föremålet på detta sätt, se Nordling, a a, s.18: ett “yttre betraktelsesätt af tingen ...”.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=