Ytterst måste således varje utsaga med anspråk på vetenskaplighet bedömas med det rena, spekulativa, förnuftets måttstock. Det är uppenbart att Kants metafysiska ansatser, med undantag för den kritiska metoden och den dogmatiska argumentationsstrukturen, inte kan uppfylla de vetenskapliga kraven.236 Uttrycket als ob måste därför tolkas som ett “Symptom des kritischenVorbehaltes”, ty “es zeigt die Behauptung des subjektiven, ‘uns’ angemessenen Standpunktes an, von dem allein aus wir über das Ganze des Universums zu sprechen vermögen.”237 Det enda sättet att undgå den hotande motsägelsen mellan den kritiska metodens dogmatiska ståndpunkt och de övriga metafysiska ansatserna i Kants arbeten var således att förse varje materiell utsaga med ett uttryckligt eller underförstått förbehåll. De objektsbestämda kunskapsdisciplinerna kan, enligt Kant, endast till formen påminna om de egentliga vetenskaperna; innehållet, till exempel utsagor om rätten, härleds alltid ur ett mer eller mindre välgrundat antagande om föremålets förnuftsenliga beskaffenhet. Också den allmänna frihetslagen - privatautonomins yttersta postulat - måste sålunda förses med en sådan reservation, det vill säga “so angenommen werden, als ob238 es auf bloßemVernunftzusammenhang beruhte.”239 Den kunskap som föld e l 1 118 det vill säga till historien: “Die konkrete Einheit, die auf dieseWeise gesucht wird, kann nicht von dem gesetzgebenden, die Natur konstituierendenVerstand geleistet werden, sie ist nicht beweisbar und übersteigt, sofern es sich schließlich um das Gebiet der freien Natur handelt, den Bereich möglicher Erfahrung. Deutlich sichtbar steht die Schrift unter demTitel einer Idee: das deutet darauf hin, daß die hier entwickelten Bestimmungen nur eine Deutung im Sinne der reflektierenden Urteilskraft zulassen, daß also die Aussagen, welche hier über die Natur, ihre Absichten und Realisierungen in der Geschichte gemacht werde, nach der Hermeneutik des ‘als ob’ zu verstehen sind”. 236 Se Sandström, a a, s.45f. 237 Kaulbach, Die Philosophie der Beschreibung, s.348. Jfr. Gerhardt,Volker, Selbständigkeit und Selbstbestimmung. Zur Konzeption der Freiheit bei Kant und Schelling. Kants definition av det praktiska förnuftet,“der sich als vernünftig begreifende (…) Wille (…)”, s.61, ger uttryck för det resignerade draget i Kants filosofi: “Die Vernunft erfüllt nicht nur in ihren Rollen als ‘Richter’ und ‘Polizist’, sondern auch in ihrer Funktion als ‘Architekt’ von Systemen Aufgaben, die sich aus der endlichen Natur des Menschen ergeben”, s.63. 238 Min markering. 239 Stahl, a a, bd.1, s.128.
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