måls enhet, ändamål eller, om man så vill, vilja. Ett sådant självständigt kunskapsobjekt - ett ting i sig - kan således, i motsats till en samling sinnesintryck, hävda sin frihet gentemot det uppfattande subjektet. Förnuftet tvingas erkänna, att ett och samma kunskapsobjekt, till exempel en handling, måste uppfattas som ett sinnligt skeende231 underkastat naturlagarna, men att det samtidigt, “als einem Dinge an sich selbst angehörig, jenem nicht unterworfen, mithin als frei gedacht [werden kann] … .”232 Genom klargörandet, att filosofen i dessa fall visserligen uttalar sig om ett och samma föremål, men i två diametralt olika betydelser, undgår denna ansats att hamna i en total självmotsägelse. I stället förefaller filosofen att hamna i ett annat dilemma: Det finns inte längre en grund för vetenskaplig kunskap, utan minst två. Också detta hot mot vetenskapens grundläggande enhet avvärjdes dock redan i Kritik der reinen Vernunft. Endast det förra av dessa synsätt är, enligt Kant, förenligt med de vetenskapliga kriterierna. Genom den kritiska metoden bibringas det mänskliga förnuftet insikten, att “alles, was wir theoretisch erkennen können, auf blosse Erscheinungen eingeschränkt [werden muß].”233 Detta förtar inte förnuftet möjligheten att tänka på kunskapsobjekt som följaktligen befinner sig utanför det vetbaras gräns. Syftet med denna förnuftsverksamhet kan emellertid inte vara att framställa vetenskapligt giltiga utsagor, ty d e l 1 116 231 Faktiska eller, som Kant uttrycker detta,“sichtbaren Handlungen”, Kant, a a, ibidem. 232 A a, ibidem. 233 Se ovan s. 112 fn. 218. 234 A a, s.204. “/d/as dabei amWerk befindliche Denken muß vom eigentlichen Erkennen und beweisen unterschieden werden. Es hat nur regulative Funktion, insofern es dem im Bereich der Erscheinungserkenntnis tätigen Verstand einen Leitfaden anweist, seine gedanklichenWege auch über die Grenze des eigentlichen Erkennens hinaus in den Bereich derVernunft zu verlängern.Das Denken muß im Interesse seines eigenen Haushaltes diese Perspektive ins Unbedingte und zur Totalität offenhalten, ohne Aussagen über Totalität, Freiheit,Welt in ‘theoretischer Absicht’ machen zu können und zu wollen.”234
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=