RB 59

38 Werldslig Regerings ändamål är det menniskelige släktets wälfärd och bästa. I anseende hwartil jag frågar, hwilken wäg tiänligare är sådant at ärhålla, antingen at underkasta menigheten en Tyrans oinskränkta wilja, eller ock, at lära undersåtarena, det de undertiden förmå giöra sine Regenter motstånd, när desse misbruka sin makt, samt anwända densamma snarare till at förstöra sine undersåtares egande rätt, än den at bibehålla? 1.3.4. Naturrättsreceptionen vid de tyska universiteten. Framväxten avjuspublicum 1.3.4.1. Pufendorf Kritisk mot Hobbes var även Samuel Pufendorf (1632—1694) som efter tretton års universitetsstudier och tjänst hos den svenske ambassadören i Köpenhamn 1661 tillträdde Europas första professur i natur- och folkrättvid universitetet i Heidelberg. Efter kontroverser med sina kollegor 1667 hörsammade han en kallelse till det nygrundade universitetet i Lund. Där utkom1672 år arbetet Dejurenaturae et gentium som1673 följdes av den mera kortfattade läroboken De officio hominis et civis.^'^'^ Pufendorf fick - trots vissa, inledande förbehåll mot hans åsiktermycket stort genomslag vid alla svenska universitet och De officio hominis et civis dominerade den naturrättsliga undervisningen under frihetstiden. Den då »i högre och nedre Skolor wedertagne Boken» utkom 1747 i svensk översättning, ombesörjd av Anders Wilde. Cit. Johan Lockes Oförgripelige Tankar, s. 352-353; motsv. av den eng. upplagans §229. OmPufendorfs antihobbesianism, se vidare Gough, s. 112-115. OmPufendorf, se vidare Denzer med utförlig litteraturförteckning; ytterligare litteratur anförd i Hans Thieme, Pufendorf und unsere Zeit i: Samuel von Pufendorf 1632-1982, s. 1—16. Kjell Å. Modéer i; Samuel von Pufendorf 1632-1982, s. IX-X. DeJure Naturae et Gentium Libri Octo, Londini Scanorum 1672; i det följande cit. DJN, under använde av C. H. Oldfathers och W. A. Oldfathers eng. övers i: Classics of International Latv (utg. J. B. Scott) 10, vol. II (1934). De Officio Hominis et Civis juxta LegemNaturalemLibri Duo, Londini Scanorum 1673; i det följande cit. DOH, under användning av M. Silverthornes eng. övers. On the Duty ofMan and Citizen (utg. James Tully, Cambridge texts in the history of political thought) (1991). '’5 Juris adjunkten Johannes Malmströmi Uppsala meddelade kansler 1705 att han förläst över De officio hominis et civis samt därvid »wid hwart Cap. ventilerat i synnerhet de Controversier, uti hwilka de lärde funnit nödigt att afträda ifrån Puffendorfs meningar». På liknande sätt förklarade professorn \ philosophia civilis, Carl Skunk, 1716 att han behandlat politiken enligt Aristoteles, »bifogandes altid de nödiga anmärkningar, som af de berömwärdaste nyare politices kunnat inhämtas» samt att han därjämte »förklarat de controversier somwarit wäxlade emellan [...] Pufendorf och hans wederparter.» RA: Kanslersämbetets för Uppsala universitet arkiv F 1:1. Cit. Anders Wilde i dennes tillägnan av översättningen till kanslikollegiet i Friherren Samuel Pufendorffs Tvcenne Böcker om Menniskans Lefnads och Samlefnads plicht, Försvcenskade och jemförde medSweriges Lag, beslut och förordningar, B. PufendorffsJure Naturae & Gentiumsamt några lärda mäns skrifter (1747), fol. 4h. 189 190 196

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=