Hävdens orsakssammanhang 203 orten helt okänd, bara därför att han/hon råkade ha ett papper, som intygade att t.ex. en försäljning ägt rum? Sanningen om vem som hade bäst rätt kom här att påverkas av lokalsamhällets intressen. Det fanns i hävden, menar jag, ett starkt inslag av lokal kontroll över den ekonomiska aktiviteten. Men samtidigt komlokalsamhällets intressen i samklang med statsmaktens på ett påfallande sätt. Ty även staten hade ett önskemål om att den, som faktiskt brukade jorden så att den kunde ge avkastning oeh skatt, skulle få möjlighet att bli kvar som bonde. Ovillkorligt var doek inte detta önskemål, eftersom de statshnansiella intressena ibland kunde komma i konflikt med hävden. Urminnes hävd fanns omnämnd i landslagen, bland de så kallade laga fången, men den skilde sig från de femvanliga fången i ett viktigt avseende. Ty dessa förutsatte explicita och medvetet företagna transaktioner (utom arv). Hävd tolkades däremot som en transaktion som byggde på ett implicit eller tyst samtycke från en tidigare ägares sida. Det var detta som var det speciella med detta förvärvssätt, men det fann stöd i lagens bokstav och det understöddes ytterligare av en mentalitet, som sade att var och en måste försvara sin rätt på ett aktivt och tydligt sätt för att mte skapa förutsättningar för tyst medgivande och hävd. 1600-talets uppfattning omurminnes hävd måste alltså förklaras med hjälp av en rad samverkande faktorer: respekten för den skrivna lagens ord; besluts- och bevisproblematiken i ett saiuhälle som ännu delvis präglades av minnet och det muntliga; vars och ens ansvar för att slå vakt omsin rätt; den statliga rättsapparatens beroende av lokalsamhällets medverkan i rättsskipningen; uppfattningen att den, som tagit väl hand om jorden under lång tid, gjort sig särskilt värd att få komma i åtnjutande av besittningsskydd, samt statens intresse av en stabil skatteuppbörd. Alla dessa faktorer torde ha samverkat med vissa ideinfluenser från utländsk doktrin och påverkat 1600-talets domare. Det hek dem att anamma tanken att JB 1 skulle tolkas som att urminnes hävd var ett laga fång, ja, rentav som ett över de andra femfången stående privilegium. 109 Detta kapitel har fokuserat på frågan varför urminnes hävd hade en så stark ställning under 1600-talet, före enväldet. Avslutningsvis förtjänar det påpekas att flera av de skäl, som här Ivfts fram, faktiskt antyds av själva ordet hävd, som var (och är) mångtydigt. Hävd/hävda hade nämligen åtminstone fem olika innebörder. För
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=