76 cessernas och franska revolutionens offer är exempel på offer för justitiemord.21 Kristendomen och urkyrkan hävdade förbättringen som en del av straffet och avvisade dödsstraffet.22 Motsättningen kulminerade i avrättningsögonblicket: Det kan icke bestridas, synes det mig, att det gränsar till ett hån, att förklara att Staten skall i sina lagar efterbilda den gudomliga rättvisan, men vägra den ångerfulle brottslige att inomdet bevakade fängelsets fångrum försona sig med samhållets lagar, på samma gång man låter fångpredikanten, som följer honom till stupstocken, viska i hans öra, att Gud är rättvis, nådig och barmhärtig och att Han ej vill någon syndares död, utan att syndaren omvänder sig och lever. Vad måste delinkventen tänka i de sista ögonblicken, omicke detta: ’Ar Gud rättvis, är Han god och barmhärtig, då är t\’ärtomsamhället orättvist, grvmt obarmhärtigt, somvill neka mig att genomgott uppförande ådagalägga, att jagverkligen är en förändrad, till det godas utövning strävande människa’ ...2^ Ar det ej en hädelse att i samma stund Ordets tjänare, i den treenige Gudens namn, tillsagt honom förlåtelse, kallblodigt, döv för alla böner, likväl kräva offret av hans liv?2-’ Genom avrättningen vederlägger staten både sin egen och den gudomliga lagens krav på människolivets okränkbarhet. »Du skall icke dräpa» gäller även för staten.25 Olivecrona upplevde sin bok som angripen från två håll — boströmianerna genomfilosofidocenten Daniel Klockhoff och Skara stifts prästsällskap: En boströmsk filosof, hr Klockhoff i Upsala, har nu tagit mig under upptuktelse, emedan jag icke kunnat fatta den Boströmska visheten angående dödsstraffets absoluta nödvändighet. Skara Präst-sällskap har likaledes vid ett sammanträde den 4 juli med Andens svärd nedgjort mig, emedan man trott sig finna i min bok svåra irrläror och betänkliga tidens tecken.26 Prästsällskapsmötet i Skara 1866 hade i ett överläggningsämne behandlat bl a den aktuella strävan att avskaffa dödsstraffet. I formuleringen av ämnet framställdes denna somnågot både gott och betänkligt.22 Mötet dominerades dock av dem som försvarade dödsstraffet och avvisade dödsstraffsmotståndarnas tankar och särskilt deras bibelutläggning. Förutom dödsstraffets bibliska Olivecrona 1866 s 142. “ Olivecrona 1866 s V. 2^ Olivecrona 1866 s 145 f. Olivecrona 1866 s 150. 25 Olivecrona 1866 s 147 f. 25 Brev från Knut Olivecrona till Christian Naumann 18/8 1866 E 4851 RA. 27 »Den iver för dödsstraffets borttagande, somvisat sig i våra dagar, kan visserligen å ena sidan anses för ett gott tecken, men den är i andra avseenden ett ganska betänkligt fenomen.» Skara Stiftstidning 1866, bihang nr 10. Redan 1851 hade ett diskussionsämne rörande dödsstraffet föreslagits till behandling, men ej antagits: »Kan uppsåtligt mord försonas med annat än med livet?» I:V:4 SkDA GLA.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=