RB 53

174 domens läsande och skarprättarens beteende behandlas inte. I Sverige konkurrerade inget juridiskt ritual, som Halsgericht, omuppmärksamheten. Domen skulle, enligt SB 3:3, läsas innan fången kom till avrättningsplatsen."^ Detta gjorde länge det kyrkliga handlandet och ritualet — vid sidan omsjälva avrättningen, där diskretion och snabbhet var eftersträvansvärda — till dominerande på avrättningsplatsen. 6.1. I kyrkan Huvudsakligen behandlas här de gudstjänster somförekomunder fångens sista levnadsdagar. Med tiden kom de att bli allt mindre offentliga. Detta var naturligt på de nya cellfängelserna,^ men fram till mitten av 1800-talet firades det stora flertalet gudstjänster i församlingskyrkor. Ett sannolikt unikum bland gudstjänster rörande dödsfångar är Theodor Julius Sallroths dop, somvisar på en ny tid med en förändrad religiös geografi, där baptismen sedan decennier var en faktor som nu visade sig i odöpta vuxna.^ 6.1.1. Fångpredikan När beredelsetiden led mot sitt slut blev den sista gudstjänsten — förutomnattvardsgången — somdödsfången bevistade en viktig händelse. Den var centrerad kring fången, ägde ofta rum innan denne lämnade häktet för resan till avrättningsplatsen och brukade samla stora åhörarskaror. Ibland benämndes den fångpredikan (vilket den också kommer att kallas här),^ och ibland omnämns den relaterad till utförandet av dödsfången till avrättningsplatsen eller med andra hänsyftningar.^ Dess miljö var fr a fängelset — dess kyrka eller annan lämplig lokal.^ En programförklaring har lämnats av Johan Niklas Holmgren. Predikan avsåg inte så mycket fången själv som de åhörare som kom i stort antal till dessa gudstjänster, sombrukade hållas några dagar innan avrättningsdagen. Utifrån en fritt vald text, sombrukade ha en tydlig tillämpning på den i allas åsyn placerade fångens brott och forna liv, skulle predikan framställa fres- ■* I resolution på prästerskapets besvär 22/10 1723 § 13 Stiernman 1733 s 2574 tilläts att domen upplästes innan dödsfången kom till avrättningsplatsen, omdenne så önskade. ^ Se t ex Lewerentz 1855 s 11; jfr Rudstedt 1994 s 25. ^ Omdopet, se berättelse av Nils Thorén 31/12 1900 EIIcb:32 Fångvårdsstyrelsens arkiv RA. ^ Odhelius 1842 s 12 f, brev från Nils Anders Alin till Samuel Fredrik Wibohm10/9 1801 OlVb Jönköpings Sofia kyrkoarkiv VaLA. * Predikan hållen ... d 18 Mars 1828, Predikan hållen ...dl October 1828 ..., Predikan ... den 28 febr. 1831, Vid dödsfången ... utförande den 13 sept 1831 1958:7 LiSB, Psilander 1818 s 14, Hylander 1805 s 121 ff, Wrangel 1825, Holmgren 1829. '* Odhelius 1842 s 12 f. Predikan hållen ... d 18 Mars 1828 ..., Predikan hållen ... d 1 October 1828, Predikan ... den 28 febr. 1831 1958: 7 LiSB, Hylander 1805 s 121, Wrangel 1825, Holmgren 1829. Rörande Wrangel och Guntlack, se Jacobsson 1953 s 229 ff.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=