135 fallet i Linköping i så motto att argumenten för äktenskapets upplösning är detsamma. Vanligen är det hustrun somtar initiativet och hävdar att mannen är oregerlig och misshandlar henne. I Linköping gavs inget exempel på att mannen ville skiljas. Några sådana exempel finns däremot i Uppsala och då gäller beskyllningarna högfärd, lättja, dryckenskap, osv.^' Vad det gäller behandlingen av sexualbrott blev Sverige alltså ett av de mest teokratiska länderna i Europa under 1600-talet. Brott och synd hade inte varit helt åtskilda begrepp tidigare heller, men nu var det många gånger svårare att se skillnaden. Hor belädes med dödsstraff, visserligen mildrat till nästan ruinerande höga böter av hovrätten. Gradvis kom den äldre synen på mökränkning att avlösas av en bestraffande attityd även mot den kvinnliga partnern vid de världsliga domstolarna. I England sköttes de sexuella brotten huvudsakligen av de kyrkliga domstolarna vid 1600-talets början och straffen blev följaktligen relativt milda, eftersom kyrkan inte hade rätt att utdela stränga påföljder. Det hände att världsliga domstolar tog upp fall av hor {adultery) eller lönskaläge {fornication), men det skedde relativt sällan. Under 1600-talets första decennier intensifierades kyrkotukten i puritansk anda i många församlingar och kulmen nåddes på 1650-talet, då hor var belagt med dödsstraff och lönskaläge ledde till tre månaders fängelse. Lagen var dock föga populär bland befolkningen och tillämpades därför relativt sällan. Efter Restaurationen 1660 avskaffades den och de världsliga domstolarna aktade sig för att agera i religiösa moralfrågor. När man ingrep rörde det sig i första hand omatt tvinga framett underhåll till ett barn somfötts utom äktenskapet. Kyrkotukten blev i ännu högre grad en angelägenhet för de församlingsmedlemmar som frivilligt valde att underkasta sig."*' En stor del av domstolarnas arbete i New England ägnades moralfrågor under det första århundradet av kolonisering. Eortfarande vid 1700-talets början utgjorde hor och lönskaläge en tredjedel av brottmålen vid en domstol i Massachusetts. I samma stat uppmanades jurymännen att medverka till en världslig och kristen stat där all synd och omoral skulle undertryckas och människan skulle uppfostras till att handla efter Guds vilja. Där stadgades i teorin dödsstraff för hor åren 1648—1691. Redan under 1600-talets sista decennier höll dock synen på att bli mer liberal. Pennsylvania valde 1682 att bestraffa hor med böter, spöstraff eller fängelse och under 1700-talet blev man snart alltmer ointresserad att åtala vid världslig domstc'il för sexuella brott, utom när det gällde underhåll av utomäktenskapliga barn. Vid en jämförelse framstår alltså den svenska modellen med ett allt större 43 ■" ArtlTur Tlmnison I9(S6, s. 60—63 och 6S. K. W. Herdin 1926, Cj. R. Qii.iitc 1979, .s. 40—13, 197, 206, 217, 245 och 24S. Anthony Fletcher 1975, s. 164—165. Keitli \\ rl;,;ht,son och D.tvid l.evine 1979, 125-127 och 131-133. J.imes Sharpe 1983, .s. 57-63. J.tnies Sli.irpe 1984, .s. 151-152 ocli 172. David Flaherty 1971, .s. 213-247.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=