RB 43

159 I detta hänseende intog Aristoteles en helt annan plats med den förankring som han hade i verkligheten, inte minst genomde 158 stadskonstitutioner som av honomblivit beskrivna. En av dessa, den athenska konstitutionen, upptäcktes så pass sent som 1891 bland papyrusrullar i Egypten.^ Men inte heller Aristoteles kunde i detta hänseende erbjuda en fullödigt doktrinär bakgrund. Han hade behandlat de grekiska stadsstaterna med en organisation, som var helt främmande för det på brukandet av jorden tillämpade försörjningssystemet i Västeuropa. Den senare organisationsformen byggde på landområden, inte på den stadsform med handel och sjöfart som var utmärkande för den grekiska stadsformen. Följaktligen gick det inte att tilllämpa det grekiska mönstret på europeiska förhållanden och redan av denna anledning kom Aristoteles’ idéer på detta område inte till något erkännande inomdet västerländska kulturmönstret. Förutomdetta kom kristendomens seger att ställa Aristoteles i skymundan. Hans verk fördunklades helt av arbeten av de stora kristna tänkarna Origenes, Ambrosius, Hieronymus och Augustinus. Innan vi går vidare kan det emellertid vara lämpligt att gå igenomvad vi vet om Aristoteles’ arbeten efter hans bortgång. Till en början kan det vara på sin plats att redovisa att han avled i landsflykt på Euboia år 322 f.Kr. Han var då sextiotvå år gammal. Eftersomhan inte var infödd athenare kunde han inte förvärva jord i Athén, och hans verksamhet som lärare för Alexander den store har förmodligen gjort honom misstänkt i athenarnas ögon. Detta kan ha varit en anledning till att han inte fick efterträda Platon som ledare för dennes akademi, när Platon åttioårig avled år 347 f.Kr. Han gick i landsflykt då Demosthenes och det antimakedoniska partiet kom till makten samma år. Aristoteles innehade ett stort privat bibliotek, somvid hans bortgång ärvdes av hans vän och medarbetare Theofrastos.^ Denne i sin tur testamenterade detta bibliotek till Neleosfrån Skepsis som senare skänkte eller sålde delar härav till biblioteket i Alexandria. En förödande brand år 47 f.Kr. förstörde stora delar av detta bibliotek. Neleos torde emellertid haft kvar en del av biblioteket eftersom hans arvingar kunde sälja härav till en förmögen samlare, Apellikon, som sedan förde denna del till Athen. När Sulla erövrade denna stad år 86 f.Kr. lät han föra Apellikons bibliotek till Rom. En annan av Aristoteles’ lärjungar, Eudemos från Rhodos, hade förvärvat en del av Aristoteles’ skrifter och förde dem hem till Rhodos. Härfrån kunde Andronikos från Rhodos åren 40—20 f.Kr. utge en upplaga av dessa skrifter ’ SiNci air-Saundkrs, Aristotle, The Politics, Penj^uin Books, First published 1962, reprinted 1986, s. 23. ^ Framställningen över artistotelismens utveckling och historia följer i stort sett de linjer som finns angivna hos Russfi i.. History of Western Philosophy samt Filosofin genomtiderna. Antiken Medeltiden Renässansen- Strömningar och problemställningar genom filosofins historia i tänkarnas egna texter, utgivna av Konrad Marc-Wogau.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=