RB 38

16 I en unilinear släkt är somnämnts det sammanhållande bandet härstamningen från en gemensamförfader eller förmoder, antingen en person somfaktiskt existerat eller en mytisk figur. Släktskapen till det gemensamma ursprunget kan antingen räknas genommän (patrilineage, manslinje, agnatisk släkt) eller genom kvinnor (matrilineage, kvinnolinje). Utmärkande för alla unilineära system är att släkterna inte lappar över varandra: en person tillhör bara en enda släkt, och gränsen mellan olika släkter är skarp. Schematiskt kan en linje framställas så: Figur 2. Unilineära släkter. manslinje kvinnolinje ? t A =man =kvmnor =svskon O l 6 ä i A A A i A i Efter Fox 1965 s 132. Unilineära systemhar funnits och finns hos många folk. De gamla grekerna och romarna lämnar välkända exempel, och de flesta »primitiva folk» som studerats av socialantropologer har varit unilineärt organiserade.Enligt 1800-talets utvecklingsteorier hade alla folk gått igenomett unilineärt stadium, och det tvistades mycket om begynnelsen var matrilineär eller patrilineär. Under senare år har emellertid denna evolutionistiska syn övergivits, och man anser nu att det finns flera alternativa släktskapsorganisationer och utvecklingsmöjligheter mellan dessa. Medan en lineär släkt kan betecknas som förfaders- eller förmodersorienterad, är en släktkrets jagorienterad.’'* En linje består av personer som har ett gemensamt ursprung, en släktkrets däremot av människor, somhar en annan person (»jag») gemensam. Det är ingen svårighet för oss att känna igen systemet — vi är vana vid det från vårt eget samhälle. En bilateral släktkrets kan schematiskt framställas så: Figur 3. Bilateral släktkrets. Q =person av valfritt kön =föräldrapar I 1 j 1 I j Efter Fox /965 s 132. F 1 r 1 r I r I Keesing 1975 s 26. En översikt över den soci.tlantropologiska teoriutvecklingen pa området finns i Freeman 1961 s 192-220.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=