4. De stora processerna 1668-77. Systematisk del 4.1. Brottet Under de stora processerna dömde man inte sällan efter anklagelsepunkter, som torde ha varit starkt främmande för de drabbade: pactum, maleficium, blasfemi, sodomi, crimen laesae divinae maiestatis. Byggstenarna i den folkliga trolldomstron var däremot enkla och konventionella element ur den närmaste verkligheten; föreställningarna var konkreta, stundom drastiska. Som nedan (4.2.3) skall visas, kan bekännelser och anklagelser inte utan vidare an\'ändas för att kartlägga folktron. De anklagade har genom förhörsmetoderna alltför ofta påtvdngats meningar, som inte är deras egna. Man bör å andra sidan akta sig för att restlöst utdöma protokollmaterialet som \'äsensfrämmande för den folkliga föreställningsvärlden, enbart som importerat, lärt gods. För det första torde frågelistorna och förhören som regler ha utformats på grundval av tidigare protokoll från orten eller från andra processområden. För det andra visar de samarbetsvilliga i sina spontana bekännelser, att kunskapen om de djävulska aktiviteterna inte enbart är herrarnas. Avgörande är till sist, att huvuddelen av motiven i bekännelserna under de stora processerna kan återfinnas tidigare i 1500-talets eller åtminstone 1600-talets material. Det som händer är, att alla dessa motiv, som tidigare uppträtt var för sig som enstaka inslag i olika processer, nu samlas till en omfattande och systematisk geographic infernale. Man kan därför inte heller utan vidare ta för givet, att sådana moment i de svenska processerna, som därjämte finns beskrivna i samtidens kontinentala processakter eller facklitteratur, är resultatet av en omedelbar påverkan utifrån. Sådana slående och konkreta överensstämmelser finns emellertid i rikt mått. Till en del beror de på att den lärda litteraturen väsentligen är en systematisering av ganska allmänt omfattade föreställningar, försedd med juridisk, teologisk eller naturv^etenskaplig kommentar. Folkliga bruk av gammalt, väl delvis hedniskt ursprung tolkas utifrån den rådande, kristet-diaboliska kosmologin. Därigenom kommer brottsrubrikerna, där de är förståeliga, ibland att framstå som obehagliga överraskningar för den ertappade konan. Hon och hennes föräldrar, ja alla i byn, har i alla dagar gett korna salt och malt för att skydda dem mot sjukdomar och tjuvmjölkning utan att mena något ont därmed. I konfrontationen mellan lärt och folkligt skapas en osäkerhet på bynivån, där man tidigare ganska väl hade kunnat skilja mellan de vardagliga, avvärjande magiska bruken och de ondskefulla aktiviteter, .som förknippades med förgörningen. På den andra sidan i denna konfrontation står den kristna överheten cx:h 215
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=