RB 22

Denna statsrättsliga och rcligionspolitiska doktrin slog snabbt igenom i den svenska akademiska undenisningen, där den utvecklades både i föreläsningar och dissertationer, ofta under direkt anknytning och hänvisning till verk av Pufendorf, Thoinasius, J H Böhmer och Buddeus. Redan Pufendorfs efterträdare som professor vid Lunds universitet i jus naturae et gentium Johan Lundersten upptar i några dissertationer på 1690-talet tesen till behandling. I en avhandling ventilerad 1694 fastslås, ehuru på ett ganska osjälvständigt och kortfattat sätt, i direkt anknytning till Pufendorfs De officio hominis et civis, att religionen är det sammanhållande bandet i staten, "'vinculum reipublicae”. Religionen är utgångspunkten och utgör basen för både medborgarnas och överhetens handlande. Därför måste enligt dissertationen med Pufendorf sägas, att ”religio vinculum societas ultimum & firmissimum constituitur”.!^ Samma tankegång utvecklas ytterligare i en dissertation ventilerad några år senare. I denna heter det, att den första och förnämsta orsaken till att stater skall kunna består är "pietas” eller ”religio''. Dessa termer användes synonymt i avhandlingen. Med citat från Aristoteles, Cicero, Laetantius och Pufendorf betonas, att religionen är det yttersta och starkaste bandet i staten.Eftersomnu religionen är grunden för all lycka för både det enskilda och allmänna i staten, betonas också vikten av att en from överhet försvarar religionen mot alla angrepp.15 Också vid Uppsala universitet togs tanken snabbt upp i den akademiska undervisningen i anslutning till Pufendorf. I en avhandling ventilerad 1699 under mellan den ortodoxa teologin och upplysningsteologin. Hans övergångsteologi kom att spela en betydande roll i Sverige och underlättade den svenska ortodoxins förening med och reception av vissa element i såväl pietismen som i den nyare filosofin och naturrätten. Se härtill Pleijel i SKH 5, 1935 s 338, 595, dens., 1935 s 10, 132 f, 227 ff, Normann 1963 s 11 f, Frängsmyr 1972 s 40 ff samt passim. 13 Lundersten-Haldin, De complemento societatis, 1694 tes 8. 14 ”Qaruam primum sibi locum baud immerito vendicat pietas, quae teste Platone fundamentum Reipubl. constituitur. Nam sine eultu metusque numinis, nec unquam fundari potuerit legitima aliqua societas, nec fundata conservari. Et cum caeterea virtutes in iis rebus & actionibus, quae humanam speetant magis sapientiam nos perficiunt, haec Divina prorsus est, & omnis boni fontem & originem Deum agnoscendum colendumq. nobis proponit. Hinc Religio Clariss. Puf. ”ultimum ac firmissimum humanae societatis vinculum optimo jure audit”. Lundersten-Enqvist, De causis rempublicam conservantibus, 1697 tes 3. Se även tes 5 f. 15 ”Proinde cum Religio fons sit omnium virtutum, publicaeq. ac privatae felicitatis, in Republica imprimis constituenda est, constitutam etiam pios Principes sive summos Magistratus publicis edictis stabilire, & semel stabilitam defendere oportet, grave adjeeta poena ne quis temere ab ea dcsciscat, eamve turpiter corrumpat, aut infringat.” Ibm tes 7. I en tidigare dissertation behandlas med utgångspunkt från tesen om religion som vinculum reipublicae ateismens skadlighet för staten. Lundersten-Dalin, Diss. acadcmica in qua atheus direetus et indireetus breviter delineatus ac refutatis, 1693 passim. Respondenten J Dalin (1667—1710) hade inskrivits vid Lunds univ 1691, prvd 1694, sedermera kh i Vinberg, Göteborgs stift. Sjöström 1907 s 66. 74

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=