Ej heller i frågan om hur samhällsfördraget bör vara konstruerat tvekar Ihre om den rätta lösningen. I sina föreläsningar behandlar han de olika kontraktsteorierna utförligt, vilket är av stort intresse med tanke på att han som tidigare nämnts varit inblandad i politiska processer med anledning av sin undervisning.^^ I andra bokens första kapitel behandlar Gribner olika statsrättsteoretikers uppfattningar om hur många fördrag som fordras för statsbildningen. Hobbes, Hubers, Pufendorfs, J H Böhmers, Thomasius och Hertius uppfattningar härom redovisas.I anslutning till Gribners framställning behandlar även Ihre hithörande problem utförligt och ansluter sig slutligen till Pufendorfs uppfattning. Först krävs ett ”pactum unionis”, efterföljt av ett dekret, som fastställer sättet att reagera. Detta dekret följs i sin tur ytterligare av ett ”pactum subjectionis”. Denna lära om två pacta och ett decretum för mycket nytta med sig, fortsätter Ihre vidare, då härigenom både överhets och undersåtars rättigheter klart fixeras.^® Samma konstruktion av statsfördraget uttiy^ckes även i en mängd dissertationer under Ihres presidium. I många av dem finns utförliga genomgångar av de olika fördragskonstruktionerna. Också i avhandlingarna riktas kritik mot framför allt två håll. Dels varnas å ena sidan för en machiavellisk uppfattning, som tillägger öv'erheten en oinskränkt makt i staten. Som avskräckande exempel anföres i detta sammanhang ofta Hobbes ettkontraktskonstruktion.®”^ Dels vamas å andra sidan för en monarkomakisk uppfattning, sådan som den uttryckts av bl a Althusius. Genom dennes konstruktion av statsfördraget tillägges folket utan någon restriktion makten på så sätt, att det utan begränsning kan kräva tillbaka makten och ställa överheten till ansvar och straffa denna. I detta sammanhang avvisas likaledes distinktionen mellan ”majestas realis” som tillhörande folket och ”personalis” som tillhörande överheten.®® Istället vill avhandlingarnas författare i enlighet med Ihres föreläsningar gå den rätta medelvägen mellan ytterlighetsåsikterna. Detta sker genom att samhällskontraktet konstrueras i överensstämmelse med Pufendorf med två pacta och ett dekret. Härigenom garanteras enligt dissertationerna å ena sidan fol54 Se ovan s 15. 55 Gribner 1748 s 157 ff. 56 Se bok 1 kap 5 § 2 och bok 2 kap 1 § 4 i not 51 anförda källor. 57 Utförligast i Ihre-Wargentin, De politica machiavelli, 1743 och i Ihre-Harkman, De fundamento philosophiae Hobbianae, 1740. 58 Utförligast i Ihre-Flodman, Monarchomachos earumque politicam, 1—2, 1745—49, passim. I denna avhandlings första del finns en genomgång av olika statsrättsteoretikers uppfattningar i skilda länder, som enligt författaren hyst monarkomakiska eller närbesläktade uppfattningar. Från Frankrike nämns bl a Hotoman, från Spanien Juan de Mariana, från Tyskland Althusius, från England George Buchanan och A Sidneys kritik av Filmers Patriarcha, Discourses concerning government 1698. Del två är en dogmatisk genomgång av monarkomakernas teorier. Respondenten för båda delarna A Flodman (1723—1779) hade inskrivits vid Uppsala univ 1742, sedermera kh i Nyköping. Lagerholm 1933 s 211. I den svenska utgåvan av Jacob Wildes Swenska Stats Författningars eller Almänneliga Rätts Historic 1, 1749 s 41 f finns en liknande genomgång av monarkomakiska åsikter i England. 3 — Stat, religion, kyrka 33
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=