Till stora delar företräder Halenius både i sina föreläsningar på 1730-talet cx:li i senare dissertationer en utpräglad naturrättslig statsuppfattning. I synnerhet är han starkt beroende av Pufendorf i fråga om samhällsfördragets konstruktion. Detta är emellertid endast den ena sidan av synen på den politiska maktens härstamning i Halenius undervisning. Nedan skall visas, när frågan om överhetsmaktens beroende av"^ Gud behandlas, att Halenius får uppenbara svårigheter att förena denna sekulariserade syn på maktens härstamning genom fördrag med den äldre, mer teokratiska uppfattningen om maktens härstamning från Gud. Mycket av det naturrättsliga går i denna konfrontation förlorat till förmån för en religiöst präglad teokratisk syn på makten i staten.'*'^ Av största betydelse för den fortsatta utvecklingen är, att Johan Ihre utförligt behandlat också frågan rörande staten och makten i denna. Ihre hade 1734 antagits till docent i filosofiska fakulteten för att påföljande år efterträda Johan Hermansson som professor skytteanus. De första åren somprofessor ägnade han merparten av sin under\isning åt den del av professuren, som omfattade statskunskapen. Som ledning för sina föreläsningar häröver begagnade han som flera andra inom den svenska akademiska under\dsningen M H Gribners Principia iurisprudentiae naturalis. Medan Ihres insatser på det språkvetenskapliga området är väl kända och dokumenterade har hans statsrättsliga åskådning sådan den möter i hans undervisning ej gjorts till föremål för någon specialundersökning. Också på statsrättens område kom Ihre att få stor betydelse. Många av dem som senare kom att inneha professurer i skilda discipliner med anknytning till statsrätten återfinnes som Ihres lärjungar eller som respondenter för avhandlingar ventilerade under hans presidium. Ihres betydelse för den fortsatta utvecklingen även inom detta område bör därför ej underskattas."^® Ehuru hans egna manuskript till föreläsningarna i statsrätt synes ha gått förlorade, föreligger i de talrikt bevarade åhörareanteckningarna ett så utförligt källmaterial, att en tillförlitlig kännedom om innehållet i hans föreläsningar kan uppnås genom dessa. Ihre har i sina föreläsningar i statsrätt mer intresserat sig för frågan om utnämningen till teol prof uppehöll sig vid ”intern-teologisk undervisning” är missvisande, och karakteristiken torde ej heller vara generellt tillämplig på de teologiska fakulteternas undervisning under 1700-talet, vilket föreliggande avhandling visar. 47 Se nedan s 63. 48 Grapes synnerligen omfattande bio- och bibliografi, Ihreska handskriftssamlingen i Uppsala universitets bibliotek 1—2, 1949, där den första delen omfattar en biografi om nästan 800 sidor och den senare delen en kommenterande katalog över ihreska handsskriftssamlingen, också den nära 800 sidor, nämner Ihres statsrättsliga undervisning, men går ej närmare in på innehållet i denna. Grape 1, 1949 s 161 ff lämnar en förteckning över sedermera professorer, som disputerat under Ihre jämte en redogörelse för Ihres docenter. Ihres statsrättsliga betydelse understrykes av Normann 1963 s 16. Ihres filosofiska åskådning har senast behandlats av Frängsmyr 1972 s 156 ff. 49 Om avsaknaden av originalmanuskript efter Ihres föreläsningar i naturrätt se Grape 1, 1949 s 36, 41. 31
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=