KAPITEL 3 KYRKOUPPFATTNINGAR I. UPPLYSNINGSTÄNKANDETS JURIDISKA FIXERING AV KYRKOBEGREPPET. DOKTRINEN I TYSK KYRKORÄTTSLIG TEORI. 1. Kyrkan som ”societas aequalis”. Statsuppfattningarna sekulariserades alltmer ju mer upplysningstänkandet trängde igenom under 1700-talet. Staten uppfattades som konstituerad av de fria individerna och genomdessas överenskommelser. Med denna sekularisering av statsuppfattningarna blev det naturligt att också vidareutveckla vissa moment i den tidigare utvecklingen i synen på kyrkan för att därmed anpassa kyrkouppfattningen till statsuppfattningen och till dels också skapa en ny rättsstruktur för kyrkan, anpassad till statsrätten. Statsuppfattningarna hade byggts upp utifrån individerna. På motsvarande sätt byggdes parallellt härmed också upp en ny uppfattning av kyrkan utifrån individerna och utifrån tanken på dessas likställdhet också i kyrkan. Kyrkan kom att uppfattas som en förening, ”societas” eller ”collegium”, uppkommen genom fria individers otvungna överenskommelser kring en bekännelse. När man under upplysningstiden alltmer betonade kyrkan som en societas kunde man i detta avseende anknyta till och vidareutveckla en äldre tradition. I synnerhet anknöt man till Melanchton. För denne utgjorde societasbegreppet en central tanke, inte minst när frågan gällde kyrkans förhållande till staten. Bådadera tenderade att betraktas som skapelser nedifrån och som föreningar av individer.^ Denna societastanke hos Melanchton fick betydelse också för den svenska kyrkorättsliga utvecklingen under 1600-talet. Societastanken förekommer således hos Paulinus Gothus, J C Lenaeus och Olavus Svebilius.2 Också inom den stats- och kyrkorättsliga utvecklingen under 1600-talet hade denna societastanke om kyrkan en lång tradition bakom sig. I synnerhet anknöt man under 1700-talet till skilda arbeten av Hugo Grotius, Arnisaeus och till den holländske teologen Voetius arbete Politica 1663. Tendenser till sam1 Normann 1948 s 32 f, Schlaich 1969 s 55 och där anförd litteratur. 2 Holmquist i SKH 4: 1, 1938 s 313 ff, Peterson 1940 s 39 ff, Normann 1948 s 34, 243 f. 188
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=