59 Ritualens löreskritler oni brudens »dos» övereussläinuier med kanonisk rätl, närmare bestämt med Ciratiani dekret, bailigt detta föreskrevs på ett koneilinm i Arles, att ett äktenskap inte fiek inj'as utan dos. »Nnllnm sine dote fiat conjuginm.» 1 fortsättninj^en heter del. alt brudens »dos» skidle ges efter ftirmåga samt alt ingen fiek understa sig att ingå äktenskap eller hemfiira hustru utan offentlig hiigtidlighet.'*^ Den sistnämnda bestämmelsen riktade sig mot de hemliga äktenskapen. (Denna canon följer omedelhart efter de båda ovan s. 29 återgivna och kommenterade). Denna bestämmelse om brudens »dos» har av Gratianus hämlats fran den del av de pseudoisidoriska dekretalerna. som efter sin fiirfaltare plägar kallas Henedictus Levita och som till en stor del ulgiires av hirfalskningar.'*'’ t själva verket syftar vad som här nämns om hrudens »dt)s» sannolikt på germanska seder.'*'* Bestämmelsens äkthet oeli dess ursprung spelar emellertid vid den tid|)unkl del hiir gäller ingen roll. Förfalskningarna i de pseudoisidoriska dekretalerna avslöjades först mot slutet av 1500talet. Till dess uppfattades denna canon som gällande kanonisk riilt. Belysande är all också denna canon (jfr ovan s. 29) är ordagrant återgiven i det utdrag ur kanonisk rätt. som finns i Sankt Florians ritual från 1100-talet och som är hämtat ur en dekretsamling äldre än Gratiani dekret.'*" 1'hiligl kyrkans mening var naturligtvis fästegåvan till hruden. hennes »dos», inte all uppfatta som att kvinnan var f(")remål f(")r ett k(")p. Det skidle strida mot kyrkans strävan att hiija kvinnan till maniuMis jämlike vid ingående av äktenskap.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=