29 Kartago 398 men något sådant koncilinin har aldrig existerat “ — ett förhållande som belyser hur svårbedömda dessa rättsregler är. Av intresse är emellertid, att den citerade kanoniska rättsregeln i del närmaste ordagrant återges i det tyska Sankt Florians ritual från llOO-talet, dock inte som en del av ritualet utan i form av utdrag ur kanonisk rätt. Ritualet är emellertid äldre än Gratiani dekret och rättsregeln är hämtad ur en äldre dekretsamling.Den motivering för Tobiasnätterna, som åberopas i Sankt Florians ritual, finns inte hos Gratianiis men väl i äldre dekretsamlingar. Brud och brudgum skulle under två eller tre nätter avhålla sig från sexuellt umgänge, heter det i ritualet, på det att de måtte föda barn, som inte var illegitima utan lagliga arvingar inför Gud och människor. 1 det ovan anförda lagrummet ur Gratiani dekret omtalas alltså, att både brud och brudgum skulle överlämnas till prästen av föräldrar och brudtärnor. I närmast föregående canon nämns — mer i överensstämmelse med germanska seder —endast bruden. Omhenne heter det, att hon skulle vara en kysk jungfru, trolovad i sin jungfrudom. När hon kom till kyrkan skulle hon vara dotata legitime, dvs. hon skulle ha erhållit den dos, som lagligen tillkom henne genom giftermålet. Av föräldrarna skulle hon överlämnas till brudgummen och mottagas av brudtärnorna för att sedan genom en offentlig högtidlighet [pnblicis miptiis) uppenbarligen infiiras i äktenskapet. Det kristna inflytandet kommer till synes i avslutningen på lagbudet, som innehåller de regler, som enligt kanonisk rätt gällde för äktenskapsbrott.^^ Vilka inflytelser, som därutöver präglar lagrummet, är ett svårbemästrat problem, som här må lämnas därhän. I dessa tidiga kanoniska rättsregler behandlas också brudens »dos». Dessa laghud kommer att belysas i den följande framställningen (nedan s. 4ö ff.).
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=