RB 20

28 rcvnir Inin gipUiniala). Då skall han böta fyrtio marker eller styrka med ed av sju präster, att han hade vigt med dens samtycke som är giftoman.» Östgötalagen ger här uttryck åt samma uppfattning som de franska ritualen: rätten att ge bort bruden tillkom inte prästen utan fortfarande giftomannen. Som en bekräftelse på att han (iverlåtit sin rätt till prästen skulle giftomannen själv vara närvarande vid vigseln eller också dessförinnan i för prästen lagligt betryggande former överlåta sin rätt på denne. Förrättade prästen vigseln utan giftomannens samtycke, »rånade han giftermålet», dvs. berövade giftomannen dennes giftomannarätt, och han skidle i så fall erlägga den höga bötessumman av fyrtio marker, lika mycket som det enligt Östgötalagens Dråpsbalk kostade att dräpa en person. Detta lagrum har givetvis tillkommit för att skydda giftomanliens intressen. Men samtidigt är det belysande för det kyrkliga inflytande, som gör sig gällande i Östgötalagens äktenskapsrätt. Giftomannen skulle visserligen vara närvarande vid vigseln, men han var helt passiv. För övrigt skulle ju vigseln kunna försiggå utan att giftomannen var tillstädes, förutsatt att han på förhand givit sitt samtycke till vigseln. Lagrummet har liksom citatet ur Uppsalamanualet sitt främsta intresse genom att åskådliggöra övergången från äldre germanska former till kanonisk rätt. Knligt det ovan citerade Rennesritualet från omkr. år 1000 fick inte prästen utan vidare sammanviga brud och brudgum. Bruden skulle dessförinnan av föräldrar eller fränder överlämnas till brudgummen genom en särskild akt. Liknande sedvänjor omtalas långt tidigare i den kanoniska rätten. 1 en ålderdomlig regel i Gratiani dekret heter det. att när brud och brudgum kom till kyrkan för att välsignas av prästen skulle de av föräldrarna eller brudtärnorna (jxiranijiuphis) överlämnas till denne i kyrkan. Av vördnad för den välsignelse de mottagit skulle de samma natt förbli in virginitate, dvs. avhålla sig från sexuellt umgänge och iakttaga kyrkans bud om Tobiasnätter.^ Rättsregeln skulle enligt uppgift ha kommit till på ett koncilium i

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=