RB 20

305 ■*" Ang. dateringen av SkL och parafra.sen jfr Wessén, senast a.a., (HolmBÄCK-WessÉn, IV) s. XIX, där Wessén menar, att de båda uppteckningarna kommit till ungelar samtidigt. ** Knl. Lauritz Weibull. a.a., s. 298 låg ledningen beträffande den skånska såväl andliga som viirldsliga lagstiftningen i början av 1200-tatet i viktiga delar i .\ndreas Sunesens hiinder. Mycket talar för att detta uttalande är riktigt. .Ffr dock avvikande mening hos luuL, .\nders Sunesen som lovgiver og juridisk forfatter. Tillmjij till not 11, s. 270. .Sedan denna avhandling uppsatts i ombrutet andra korrektur, har jag per brev varit i kontakt med antikvarie Mereth Lindgren, Statens historiska museum. ICnligt henne kan bilden i Risinge gamla kyrka omöjligt fiireställa .\nnas och .loachims vigsel. Den skulle i stället återge jungfru Marias trolovning och inskriften skulle bero på ett misstag från målarens sida. Tolkningen förefaller oviss men kan inte här diskuteras, så länge den inte lagts fram i tryck. Kommentarerna till målningen ovan i texten (s. 22 ff.) iiger emellertid sin giltighet, även om bilden föreställer jungfru Marias trolovning. — Bilden i Tensta kyrka, som av utgivarna up|)gives föreställa den lieliga Birgittas trolovning, iir föga verklighetstrogen, då kvinnan på huvudet biir ett dok. .\tt den i;i-åriga fästmön (bruden?) skulle ha uppträtt med en dylik huvudbonad, får anses uteslutet. l.izzic Carlsson

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=