KAP. 8 KÄLLORNA Den äldsta ^'ermanska äktenskapsrätten finner man i folkrätterna, leges barharorum, upptecknade från och med öOO-talet. Möjligen med undantag av den äldsta handskriften till den saliska lagen * visar de samtliga ett större eller mindre inflytande från kristendomen. Starkast påverkad av kyrkan är hland de tidigare folkrätterna måhända västgöternas lag. Lex Visigotoriim. från öOO-talet. 1 ingendera av folkrätterna dominerar dock kanonisk rätt —hirsåvitt det gäller formerna för äktenskapets ingående — över den germanska. Där germanerna med vapen i hand grundade sina välden, mötte de en annan makt. vars rike enligt dess egen förkunnelse inte var av denna världen: kristendomen. Den framväxande katolska medeltidskyrkan måste göra sitt inflytande gällande såväl gentemot romersk rätt som mot germansk. Kyrkans ställning var emellertid länge svag och i den mån den världsliga rättens grundsatser inte stred mot den gudomliga, erkändes den av de kristna. 1 den äldsta kristna kyrkan var äktenskapet en världslig angelägenhet och kyrkans roll inskränkte sig till att välsigna det mellan brud och brudgum knutna förbundet. Det dröjde också, innan kyrkan grundat sitt eget system för äktenskapets ingående, men allteftersom dess makt ökades gjorde sig dess anspråk allt mer gällande. Den väjde inte heller för att med hjälp av tvångsmedel genomdriva sina önskemål, sålunda genom exkommunikation. botgöring och utestängning från nattvarden. I den kanoniska rättens historia är tillkomsten av Gratiani dekret. Decretiim (Initidni, från omkring 1140 epokbildande. Det var första gången kyrkans rättsregler blev föremål för en systematisk.
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=