RB 20

162 avklädas.^*’ Denna åtgärd motiverade landsmötet på följande sätt: »Bornene skulle blöttes ved Daaben, enten helt eller idetmindste till Xavlen, forat ikke Folk, der onigaas med Troldom [oeneficid] skulle komme med ^’oxb0rn og faa dem dobte, for saa al ove Troldom [veneficid) med dem».^^ De föreställningar, som detta uttalande bänsyftar pä, har sina rötter i uråldrig magi och bottnar i tron på att man kunde såra eller döda en människa genom att skada hennes avbild. Mellan bilden och den avbildade skulle nämligen finnas en hemlighetsfult fcirbindelse. För detta ändamål tillverkade man vaxdockor. vilka skulle bäras till dopet och döpas som levande varelser.'*- Medeltiden igenom förekommer berättelser om bäxkonster. utfiirda med hjälp av dylika vaxbarn. Talrika processer under löOOoch 160()-talen vittnar om hur allvarligt myndigheterna tog på sådana anklagelser, som för de åtalade, i regel kvinnor, kunde gälla liv eller död. I ett flertal fall bekände »trollkvinnan», att ett regelrätt dop av vaxharnet ägt rum i kyrkan av prästen och med gudmor, som har det fr)rfalskade barnet till dopet, biträdd av faddrar.**'* Att barnets mor skulle deltaga i dopet var under medeltiden uteslutet, då hon enligt kyrkans uppfattning, delad av folktron, var »heden», »låg utan (utanför) kirkia», dvs. i likhet med de hannlysta inte hade tillträde till kyrkorummet, förrän hon genom kyrkotagningen återupptagits i församlingen. Först senare blev det stundom brukligt, alt dopet uppskcils och ägde rum samtidigt med kyrkotagningen. Inte heller barnafadern nämns såsom niirvarande vid dopet. Ansvaret vilade helt på faddrarna. I uppteckningar i Lunds Folklivsarkiv omtalas, all gudmodern, då hon kom hem från kyrkan, överliimnade barnet till f(')räldrarna med en hälsning av ungefär denna lydelse: »Jag har mottagit en hedning, var så god. här ha Xi en kristen människa».** Detta bruk var vida spritt och omtalas också från Danmark och från skilda delar av Tyskland.** Det har sina ri')tter i den kristna tro. som kommit till uttryck framför allt i den katolska kyrkan, att barnet av naturen var syndigt, men genomdopet renades, upptogs i den kristna gemenskapen och fick tillträde till den himmelska saligheten.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=