RB 20

143 barn, andra risker att förtiga.^ För att befria barnet nr demonernas makt skulle det därför med det snaraste döpas. »Blir ett barn buret till kyrka och beder man om kristninf^. då skola fader och moder skaffa f'udfader och gudmoder och salt.» Så heter det i Västgötalagarna. Den äldre lagen tillägger »och vatten» (VgL 1 och 11 KK 1). Sådan var seden i Västergötland, det räckte med två faddrar. Bruket växlade dock och enligt Dalalagen (KK () pr.) skulle för ett gossebarn utses två män och en kvinna och fiir ett flickebarn två kvinnor och en man.^ Sannolikt är Västgötalagarnas bestämmelse att till faddrar skulle utses en man och en kvinna äldre än Dalalagens. Inom den kalolska kyrkan utvecklades under 1200- och 1300-talet bruket, alt för ett gossebarn skulle utses två män och en kvinna, för ett flickebarn två kvinnor och en man,® samma hireskrifler alltså som finns i Dalalagen. De finns också i Roskildemanualet " och var under 1400-talet vanliga och fortlevde fram till tridentinska miitel. Slesvigagendan. som i många avseenden skiljer sig från (ivriga nordiska ritual (väl under tysk påverkan), nämner, att olika bruk fanns inom församlingarna, och tillåter dessa att anviinda giingse sedvänjor.*^ b]n viss kunskap i den kristna läran fordrades av faddrarna. De skulle enligt Dalalagen kunna Paler noster och ('.redo. dvs. 1'ader vår och trosbekännelsen. Samma fiireskrift finns i Roskildemanualet.” Det ålåg prästerna att noga (ivervaka. att lekmännen kunde dopformuliiret, så all de i niidfall skulle kunna fiirrätta dopet.'® (.Vngående l)evarade nordiska dopritual se nedan.) På Island måste vid hot om landshirvisning varje vuxen man ha kännedom om de ord och handlingar, som hiirde till dopet, samt varje man och kvinna kunna Paler noster och ('.redo. Aldersgriinsen nedåt f(ir do])förrättare var 12 år. men fanns ingen annan till hands kunde en sjuårs gosse fiirriitta nöddopet: t.o.m. en ännu yngre gosse fick diipa. IVirulsatl alt han kunde Pater noster och ('.redo." badigt en del ritual skulle faddrarna —om de så kunde —dellaga i prästens läsning av de båda sistnämnda delarna av formuliiret. Längre fram. då Mariakulten (ikade. bireskrevs. att faddrarna skulle kunna också Ave Maria.'"- Dalalagen nämner inte denna b(in. ett tecken bland många på dess ålderdomlighet.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=