RB 20

113 Från mötet på Tuna gård föreligger emellertid en berättelse, som är något annorlunda utformad än den somlämnades vid Köpenhamnsmötet. Källan är den andra ovan åberopade urkunden, nämligen det intyg, som utfärdades efter domkapitlets sammankomst i Uppsala den 19 augusti 1419, då Jöns Gerekesson var en slagen man och lämnat sitt stift. Anledningen till mötet, som leddes av den mot Jöns Gerekesson starkt kritiske domprosten i Uppsala Olof Laurensson, uppgavs vara, att några av kapitelberrarna önskade avge en berättelse om vad som förekommit vid ett tidigare kapitelmöte, sannolikt den 19 maj 1415. Under mellantiden hade inte mindre än tre av de då närvarande herrarna avlidit och de kvarlevande önskade därlT)!', innan fler hann avlida och saken råkat i glömska, tala om vad som hänt.-" Dagen efter sankt Eriks dag (1415), berättar herrarna i handlingen från år 1419, hade deras andlige fader ärkebiskop Jöns kallat samman kapitlet i kapitelhuset i Uppsala. Det ärende, som behandlades, var fästningen mellan Ludbert och Helleka. Arkebiskopen läste upp en »cedula» (ett blad av pergament eller papper), som inneböll en av Uppsaladekanen Lindvid avfattad redogörelse över vittnesmålen vid det nämnda mötet på Tuna gård. Enligt denna »cedula» var det första vittnet den ovan nämnde borgaren Teoderik Sape. Hörd under ed omtalade han, att de ord som användes vid fästningen var dessa: »Ludberte, vis tu babere Helicbam in uxorem in prosperis et adversis usque ad mortem, et dixit ita». I Ludbert, vill du hava denna Helleka till din äkta maka i lust och nöd, tills dikien skiljer er åt; han svarade ja). Teoderiks hustru bekräftade, att dessa ord använts. Då frågade ärkebiskop Jöns, om de orden skulle räknas de presenti eller de futuro. Ärkedjäknen i Uppsala Peder Hemmingsson och kaniken Björn från Strängnäs svarade, att eftersom det står i »vår» handbok {ware h(indhok), att om fästning skall ingås de presenti, då skall de som fästas säga till varandra »accipio te». De båda herrarna menade på grund av egen erfarenhet, att fästningar, som ingåtts annorlunda, ofta gått i sär genom osämja, skyldskapsbrott eller på annat sätt. S l/izsic Carlsson

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=