RB 2

löy och ofFentlige hava frigivit alla trälar, som då funnits, ty efter hans tid funnos icke heller några trälar eller lagar omträlar. För övrigt anges skälet till avskaffandet i förbudet: Hafwi ingen Christen madir wald christnan at Sälia, ty at ta Christer war, ta löste Christer alla Christna,^ Detta kunde emellertid mera verka genomett kristhgt sinnelagän tvingagenom en gudomlig makts påbud. Ty då Kristus antog en tjänares skepelse, såldes han, icke för att han skulle befria oss från någon jordisk träldom, utan för att han skulle i andlig frihet försätta dem, somsålts under synden.^ Det är visserligen sannolikt, att den h. Ansgar, som var bland de första, somhär predikade Kristus, tillrått detta bland annat, somberättas om honom, men utan någon verkan, ty träldomen och dess lagar förblevo. Men sedan kardinal Villielmav Sabina^, sompå konung Erik Läspes tid kom till Sverige från Norge för att förbjuda prästerna att ingå äktenskap, bland annat yrkat på järnbördens och träldomens avskaffande, började Birger Jarl lägga grunden till träldomens avskaffande, vilket hans sonson Birger [Magnusson] fortsatte och hans sonsonson Magnus Smek [Eriksson] fullbordade och avslutade inom en tidrymd av nära nog ett hundra år. Ty en så stor reform, som hade varit förbunden med förluster för många, skulle icke utan oro i samhället kunnat genomföras på en och samma gång. publicerat Wajrinsko, vilket han tolkade som Wa^rindsko, ’Värendska’; denna felläsning rättades till Wasrmsko, ’Värmländska’ av R. Tengberg, Omden äldsta territoriala indelningen och förvalmingeni Sverige, i. Akad. afh. (1875), s. 38. Se S. Henning, Träldomens försvinnande och de svenska landskapslagarna (Historisk tidskrift. Arg. 50, 1930, s. 86-95) och den av honom anförda htteraturen samt G. Hasselberg, Den s.k. Skarastadgan och träldomens upphörande i Sverige (Västergötlands fornminnesförenings tidskrift, 5:3, 1944, s. 51-90). Om J. Hadorphs edition av Biärköa Rätten (jämte Några gambla Stadgar), 1687 se ovan s. 17 not 2. —Omen annan viktig stadga i detta dokument se nedan s. 219 not i. Jfr ovan s. 114 not i. ^ Upplandslagen, Köpmålabalken kap. 3 ; »Nu har ingen kristen rätt att sälja en kristen man, ty då Kristus blev såld, då löste han alla kristna.» Övers, av E. Wessén, 1933. Stiernhöök har i lagcitatet efter war uteglömt salder, som finnes i ed. princeps 1607 och i alla handskrifter. * Stiernhööks ord erinra omPaulinska ord och tankar (t.ex. Rom. 7:14). ® Se ovan s. 69 noterna 5 och 6. 227

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=