RB 16

22 nämnde Osmund, har möjligen med polska missionsförsök att göra, men kan också förknippas med England.Inte i något fall finns bindande källbelägg, som går att lägga till grund för uppfattningen av biskoparna från Hamburg-Bremen som biskopar på tillfälligt besök —givetvis med undantag av ärkebiskoparna, som gör besök i de olika delarna av sin dioces —eller somhirdbiskopar. Och ändå är materialet från Hamburg-Bremen det bästa och rikaste. På grund av bristen på källor från de övriga missionerande kyrkorna måste deras verksamhet knytas till det lilla material som finns: Sentida uppgifter om tillfälliga biskopsbesök eller om positivt inställda kungar, som förde över biskopar till Norden. Inte ens i dessa källor finns emellertid alltid stöd för hirdepiskopatet i den mening, som tidigare forskning hävdat. Uppgifterna om t.ex. Grimkell ger inte något entydigt stöd för detta. Av Adams upplysningar att döma verkar det, som om de kungliga biskoparna i Danmark haft sina fasta biskopsdömen i vanlig ordning. I de äldre norska biskopslängderna placeras också hirdbiskoparna Sigurd, Grimkell, Jon, Rudolf m.fl. som biskopar i Trondheims biskopsdöme, som nära torde ha sammanfallit med Frostatingets lagsaga.-*^ Några som helst uppgifter om det kyrkorättsliga sammanhang, där dessa icke-tyska biskopar hörde hemma, går det inte att få ut ur de aktuella källorna. Trots att ett starkt anglosachsiskt inflytande är ett historiskt faktum när det gäller missionen i Norden,-” vilket bl.a. medförde, att åtskilOsmund skall efter att ha vägrats vigning av ärkebiskop Adalbert ha vigts av en polsk ärkebiskop, tydligen inom grekisk-katolska kyrkan. WTrillmich ser detta ”im Rahmen der polnischen Ostseepolitik die Pommern- und Schwedenmission einleitete.” (Quellen s 343 not 61). Med denna icke-romerska mission sammanhänger, som T Schmid visat, uttrycket acephalus, utan huvud. Schmid har funnit ett belägg för att detta skulle innebära utan påve. Ett annat stöd för denna uppfattning är att motsvarande uttryck — huvudlös — i irländska Brehon law tracts har ungefär samma innebörd, utan hövding —se Ancient laws of Ireland 4 s 240. Till problematiken kring Osmund, se Schmid 1934 s 61 ff, 70, Dreijer 1960 s 202 f, M M Lirusson 1960 s 28 ff, Kumlien HT 1962 s 256 f, not 33 f, Palme 1962 s 81 f, 125, B Beckman KÄ 1970 s 88 ff, samt en fantasifull skildring hos Janse Fornvännen 1958 s 118 ff. -* Cf ovan med not 12—18. Adam berättar om de kungliga engelska biskoparna i Danmark bl a, att Sven satte Gotebald från England som biskop i Skåne, medan Knut placerade Bernhard i Skåne, Gerbrand på Själland och Reginbert på Fym, i fast etablerade biskopsdömen (Adam II, 41 och 55) — cf nedan med not 39. Biskopslängden i Trondheim finns bl a i DI 3:11 — cf Maurer 1 s 69 f, 2 s 121 ff, Dreijer 1952 s 62. -’ Om anglosachsisk mission i Norden och engelska biskopar, se t ex Taranger 1890 s 116 ff, 142 ff, fr a 203 ff, Nerman 1945 s 86 ff, Joys s 13 ff, Dreijer 1960 s 199 ff, Godfrey s 350 ff, fr a s 355 ff, Kumlien HT 1962 s 257 ff, Palme 1962 s 104 ff, Barlows 233 ff.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=