19 ställd Giul oc-h inorallai'anie {lajcs mordlcs). Staten fick sålunda icke påbjuda en handling, soin kyrkan förbjikl, ej heller fiirbjiida vad kyrkan påbjcul. Staten måste skydda kyrkan och hade häri sin egentliga uppgiftty upphävde inan nittfärdigheten, vad vore väl då koniingadiunen annat tin stora rövarevälden, och vad voro vtil riivarevtilden annat iin små konungariken? Det är Augustini tankegång i De civitdte Dei, (ludsstalen, soin vi här iiKila.^*^ F(>r honom representertule den heligti kyrkan Gudsriket, hennes herravälde ])å jorden det utlovade tnsenårsriket.'*' Staten däremot var f<‘)r honom närimisl ett ont. Efter den hårda gregorituiska striden hti flera teologer och ktinonister hävdtd. att staten även i rent världsliga ling skulle varti underkastad kyrkan. Moderna kanonister delti icke dennti mening.-" 1 del fiiregående htivti vi sett, huru Gregorius VI1 i sin beriunda bulla »/h‘c/u/u.s- /k//ac» med styrka hävdat kyrkans och främst påvens td)solntii oberoende tiv vtirje världslig mtikt. Frågan tir väl dock, om icke Bonifatius Vill i sin bulla »fkiam scinctdin Kcclesidin» tiv den 18/11 18012 lyckats att mest fnlliidigt uttrycka programmet iör det påvliga världsherrtiväldet. b]j fullt hundra år efter den tid. då \"gL 1 antages ha blivit redigerad, htir Bonifatius sammanställt och motiverat riktlinjerna för de kyrkliga maktsträvandena under flera århundradens målmedvetna kamp; den kristna tron niidgtir oss att hålla fast vid den ena, heliga och a[)osloliska kyrkan, styrd av Kristus och senare av hans ställfiiretriidare, påven, vid ordet om ett fårahus och en herde. Ty det finns ingen iivi'rhel ulan av Gud, och den som finns är insatt av Gnd. Det måste alltid finnas en andlig och en världslig makt, men av dessa iir den senare enligt jiåven underkastad den fiirra, och det är därfiir ett salighetsvillkor fiir varje människa att underordna sig påven i Bom.-‘ Mpiloiiie, nr 4. Ucinota H(i(iuc iustitia. (/iiid sunt rc(jn<i nisi ininjnn latrocinin. (/nin ct Introcinin quid sunt nisi jnirun reynu'? .\iigiisliiui.s. De eivitale Dei. 4 i Cor|)iis (Itirislianoniin, .Series Latina XLV81. 14: 1, sid. 101. Tryckt iiven lins Mirhl. nr IdS. Se Mirbt, nr 130. l-/pitoine. nr 18. Porro siihessc Itoinnno Pontifici oinni humaniv crcatura' declnrnmus. diciinus, cf dcfiniinus. omnino cssv de ncccssitute sulutis. Hullan ^Cntuu
RkJQdWJsaXNoZXIy MjYyNDk=